En plots wilde iedereen op Ello. Gisteren zette het nieuwe sociale netwerk even een rem op nieuwe gebruikers, omdat de aanmeldingen talrijker waren dan de servers aankonden. Maar wat is Ello en waarom is het ineens populair geworden?
Ello is een combinatie van Facebook, Twitter en Tumblr, met als grote verschil dat de bedenkers van Ello gezworen hebben dat er nooit reclame zal verschijnen op hun sociale netwerk, ook willen ze niet handelen in gebruikersdata.
Ello-gebruikers hebben meer zeggenschap over hun eigen privacy dan Facebook-gebruikers, de leden zijn vrij om een valse naam te gebruiken (dat is inmiddels verboden bij Facebook) en berichten worden niet gecensureerd.
Ello is bedacht door zeven grafisch vormgevers en programmeurs die een netwerk zochten om hun werk te laten zien en genoeg hadden van de bestaande sociale netwerken.
De makers van Ello hebben een manifest op hun site gezet waarin staat:
We believe in audacity. We believe in beauty, simplicity, and transparency. We believe that the people who make things and the people who use them should be in partnership.
We believe a social network can be a tool for empowerment. Not a tool to deceive, coerce, and manipulate — but a place to connect, create, and celebrate life.
Ello tot voor kort niet populair
Ello bestaat al sinds maart en was tot voor kort niet heel populair. Je kunt vooralsnog alleen lid worden op uitnodiging van bestaande leden. Gisteren explodeerde die vraag om uitnodigingen. Eerder was er sprake van 4.000 aanvragen per uur, maar gister dook het getal van 34.000 aanvragen per uur op.
Volgenharmancipants Reyhan Harmanci How fast is Ello growing? Founder says they are getting 34,000 requests an hour (STORY TK)
Er wordt op Ebay zelfs gehandeld in uitnodigingen voor Ello.
Volgencacheflowe CacheFlowe So, someone literally sold an Ello invite for $500 on ebay. DO NOT PARTAKE IN THIS FOOLISHNESS :: http://t.co/Cb2R9s8EbM
Nieuwe Facebookregels mogelijk reden populariteit Ello
Het is onduidelijk waarom juist nu iedereen lid wil worden van Ello. Mashable suggereert dat het te maken heeft met de nieuwe eisen van Facebook dat profielen onder pseudoniem niet langer zijn toegestaan. Dat heeft vooral gezorgd voor een grote uittocht van drag queens op Facebook.
De vormgeving van Ello is kaal. De minimalistische ontwerper Dieter Rams is een voorbeeld voor de makers. Gebruikers kunnen zelf bepalen wat ze zien. Zo kan een gebruiker informatie van vrienden op de voorgrond zetten en al het andere nieuws (dat op basis van de algoritmes van Facebook daar misschien goed zichtbaar is) in de map ‘noise’ zetten.
Ello werkt met donaties
Ello kreeg in de opstartfase 435.000 dollar van investeerders, ze willen verder nog geld verdienen aan donaties van gebruikers (volgens Wired is dit de reden waarom ze het niet zullen redden).
Fast Company was op bezoek bij Ello en beschrijft de gevaren voor het nieuwe sociale netwerk waar bijvoorbeeld nog onduidelijk is welke berichten als ongepast worden aangemerkt.
Ook noemt Fast Company andere alternatieven op sociale media zoals App.net en Diaspora die moeite hebben om de stap te maken naar een groter publiek. Berichtenapp Telegram leek ook even in populariteit te winnen toen Whatsapp door Facebook werd overgenomen, maar uiteindelijk bleef Whatsapp groeien.
En die naam Ello? Oprichter Paul Budnitz zei tegen Fast Company:
“Ello is simpel en minimaal. We wilden iets maken dat makkelijk te gebruiken was, dan haal je er alles uit wat je niet nodig hebt, dus hebben we de H er ook afgehaald.”