Van ‘nagenoeg perfect’ tot ‘platte kermismuziek’ en ‘viswijf’. Lady Gaga in Ziggo Dome

Lady Gaga wordt een hotel in Athene binnengedragen eerder deze maand. Foto AP / Petros Giannakouris

Plezierig, maar verre van gedenkwaardig. In het meest positieve geval lijken de recensenten het daar over eens. Lady Gaga stond gisteren in een niet helemaal uitverkocht Ziggo Dome. Waar NU.nl spreekt van een “nagenoeg perfect popconcert” noemt NRC de show “ordinair” en vol “platte kermismuziek”.

NRC: platte kermismuziek en krijsen als een viswijf

★★☆☆☆
De Amerikaanse superster Lady Gaga krijgt steeds meer last van het Pippi Langkoussyndroom, vindt NRC-recensent Jan Vollaard. In NRC Handelsblad schrijft hij vandaag:

“Omdat ze anders is dan anderen, vindt ze dat ze daarom per definitie bijzonder is. Maar ze is helemaal niet zoveel anders dan Madonna, of Pink, of Miley Cyrus in de manier waarop ze haar megashows vorm geeft.”

Gaga speelt volgens Vollaard “aardig piano” en ze zingt zuiver, “zij het met een glasharde, zielloze stem”.

“Haar optreden heeft iets ordinairs, zoals ze tussen de nummers kan krijsen als een viswijf met veel “fuck” en “I made art out of this shit”. Voor niet-ingewijden bleef wat ze bracht platte kermismuziek, met oubollige rockgitaren en een basis van ouderwetse house.”

Parool: Gaga kiest in inktvissenjurk vol voor de aanval

★★★☆☆
De Ziggo Dome was dinsdag niet helemaal uitverkocht bij het optreden van Pharrell. Niemand die je er over hoorde, schrijft Parool-recensent Peter van Brummelen. Maar als een dag later Lady Gaga diezelfde Ziggo Dome ook niet geheel vol weet te krijgen, dan heet dat plotseling een teken te zijn dat de zangeres op haar retour is. En dat is niet helemaal eerlijk, vindt Van Brummelen.

“De zangeres, die eerder deze week nog stemproblemen had bij een optreden in Antwerpen, zingt goed en moeiteloos. Maar waar je bij een optreden van haar vooral voor komt, is natuurlijk de show. Elf kostuumwisselingen tellen we (opvallendste creatie: een inktvissenjurk) en het podium is uitgebreid met een waar netwerk van catwalks door de zaal.

In één nummer van Lady Gaga gebeurt op dat podium en die catwalks meer dan in de hele Ziggo-show van Pharrell Williams de dag ervoor.”

AD: Plezierig? Ja. Gedenkwaardig? Nee

★★★☆☆

Gaga zong hits als ‘Just Dance’ en ‘Poker Face’ mee met een vooraf opgenomen tape, net zoals Madonna of Britney Spears. Zonde, vindt AD-recensent Stefan Raatgever. “Zeker omdat Gaga daarna op pianoballade ‘Dope’ liet zien over betere vocalen te beschikken dan die twee concurrentes bij elkaar. Het blokje van drie (ook You and I en lijflied Born This Way zong ze achter de vleugel) was het hoogtepunt van een plezierig, maar verre van gedenkwaardig concert.”

Wél memorabel was volgens Raatgever het aantal garderobewisselingen: “elf maar liefst. Vaak vergezeld van een bijpassende nieuwe pruik.”

“Ronduit monsterlijk waren Gaga’s outfits soms. Zo toverde ze een zwart-wit gevlekte opblaasoctopus om tot een gewaad en sabbelde ze uitdagend op één van de tentakels.

Tijdens haar hit ‘Judas’ droeg ze vervolgens net zoveel kleding als Kim Holland op een reguliere werkdag. Zo zocht Gaga opnieuw naar de grenzen van de goede smaak, maar restte uiteindelijk toch vooral het gevoel dat we het allemaal al eens eerder hadden gezien.”

NU.nl: nagenoeg perfecte show

Het was in Ziggo Dome een stuk rustiger dan normaal, terwijl Lady Gaga haar show nu eindelijk geperfectioneerd lijkt te hebben, oordeelt Harm Groustra van NU.nl.

Los van de gekke kostuums, is alleen de zang al de moeite van het bezoeken waard, vindt hij. “Waar ze verdronk in het grote Gelredome met slechts een debuutplaat op zak en ook in Ahoy en de eerste keer Ziggo Dome niet op de top van haar kunnen was, is dat nu wel het geval.”

Volgens Groustra heeft Lady Gaga “een blauwdruk voor het nagenoeg perfecte moderne popconcert te pakken”.

“Op een paar kanttekeningen na (zo begint ze een klein uur te laat en duurt het wel erg lang voor de toegift begint) valt er niets meer aan de show te verbeteren. Qua boodschap valt er wel nog wat te winnen (zo werd een oorspronkelijk zeer relevante demo Burka toch maar Aura genoemd), maar de Little Monsters, zoals Lady Gaga-fans zichzelf noemen, kunnen trots naar hun idool kijken. Gaga laat soortgenoten als Britney Spears en Madonna met deze productie ver achter zich.”