Stemmen met je portemonnee

Elke week belicht NRC Q een start-up met potentie. Deze week: testen hoeveel je nieuwe product waard is.

Bedrijf: Veylinx
Oprichters: Anouar El Haji (27) en Bram Kuijken (31)
Werknemers: 4

Hoeveel ben jij bereid te betalen voor een nieuwe telefoon? 300 euro? 800 euro? De jongens achter de start-up Veylinx weten het precies. Zij hebben een innovatieve manier gevonden om online te testen hoeveel geld consumenten overhebben voor nieuwe producten.

Hoe werkt het?

Ze meten consumentengedrag door middel van online veilingen. Een groep panelleden krijgt een mail met een linkje naar een nieuw product. Na het bekijken van de specificaties besluit ieder hoeveel geld ze voor het product over hebben. Ze ‘bieden’ bijvoorbeeld 500 euro voor een nieuwe telefoon en kunnen niet zien wat de anderen bieden. De start-up krijgt wel alle gegevens binnen, en ziet zo wat de consument maximaal bereid is om te betalen. Zou je meer betalen voor een witte of een zwarte telefoon?

Hoe weet je of die prijs die ze opgeven ook wel echt klopt?

Bij elke online veiling loop je de kans om het product echt te moeten kopen. Want de hoogste bieder ‘wint’ de veiling en moet het product kopen, tegen de prijs die uiteindelijk wordt vastgesteld door de start-up. Dus zo voorkom je dat er maar in het wilde weg wordt rondgeboden. Ook zien ze elkaars biedingen niet.

Hoe kom je in dat panel?

Ze hebben nu 6.000 mensen in het panel, iedereen kan zich aanmelden via de site. Meedoen is vrijwillig, maar als je de veiling wint, moet je daadwerkelijk het product afnemen.

Wat is het verdienmodel?

Ze verkopen de tool aan bedrijven die nieuwe producten lanceren. Inmiddels hebben ze al meer dan 180 veilingen gehad. Onder andere voor bedrijven als Disney en Philips. Maar ook wetenschappers (bijvoorbeeld in de psychologie en marketing) maken er graag gebruik van.