Sanoma koopt keten webwinkels, VT Wonen krijgt shop en tv-show

Mediaconcern Sanoma neemt SB Commerce over, een exploitant van webwinkels op het gebied van wonen, lifestyle en technologie. Een nieuwe webshop met woonproducten van het tijdschrift VT Wonen is het eerste gezamenlijke initiatief. Sanoma had al een belang van 40 procent in het Amersfoortse bedrijf.

De overname past in de trend dat veel mediabedrijven proberen om hun titels op zoveel mogelijk platforms uit te dragen. VT Wonen loopt daarin voorop. Binnenkort ook op tv: het blad heeft vanaf zondag een programma op SBS 6. Evenementen houdt het al lang; VT Wonen organiseert al 22 jaar de Woonbeurs. En vijftien jaar terug bracht het (onder licentie) eigen woonproducten op de markt. Eerst verf, nu ook keukens, vloeren en gordijnen. „We kunnen er inmiddels een heel huis mee inrichten”, zegt hoofdredacteur Carlein Kieboom. „Het thema wonen leent zich heel goed om een merk te stretchen.”

Kieboom ontkent dat VT Wonen hiermee zijn redactionele onafhankelijkheid schaadt. Volgens de hoofdredacteur is zij „zeer kritisch” met welke bedrijven ze samenwerkt. „Wij worden niet té commercieel. Ik wijs adverteerders af die niet bij ons passen. Die luxe kan ik me gelukkig permitteren. Als ik dat niet doe, verliest het blad zijn geloofwaardigheid."

Het nieuwe programma op SBS 6 dat zondag begint, heet simpelweg VT Wonen. Kieboom: „Anders dan RTL 4 had SBS 6 nog geen sterk woonprogramma. Dat gat vullen wij in. We hebben nu tien afleveringen opgenomen en adverteerders en deelnemers zijn tevreden.” VT Wonen moet zorgen dat stellen „weer verliefd worden op hun eigen huis”.

Het heeft lang geduurd voordat Sanoma, voor tweederde eigenaar van SBS, een op het oog logische samenwerking tussen bladen en tv bewerkstelligde. De vorige Sanoma-directie geloofde niet in papieren bladen op tv. De huidige directie wel. Bladen als Voetbal International (WPG) en Autoweek (TMG) maken al langer tv.

De papieren editie van VT Wonen heeft een betaalde oplage van 82.000. Vijftien jaar geleden was dat het dubbele. Kieboom: „Print groeit niet. Maar het zorgt nog steeds voor het grootste deel van onze inkomsten.”