Knap geacteerde thriller ‘Bloedlink’ opent filmfestival

Recensie van de film waarmee het Nederlands Film Festival gisteren opende, en een kort verslag van de opening.

Bloedlink opende gisteren het Nederlands Film Festival, en is vanaf vandaag meteen te zien in de bioscopen. Het uitgangspunt is simpel: twee ervaren en zo op het oog professioneel opererende criminelen die elkaar kennen uit de bak, zetten een brute ontvoering op touw van een miljonairsdochter, sluiten zich met de vrouw op in een vervallen flat, en eisen 4 miljoen losgeld. Maar uiteraard loopt de operatie vervolgens toch compleet uit de rails.

The Dissapearance of Alice Creed, de Britse film waar Bloedlink een remake van is, had een slim en origineel scenario, maar bleef als film nogal vlak. Dat slimme script is gebleven – mét een nieuw verzonnen einde, dat een mooie wending bevat die de film in een ander daglicht plaatst. Ook heeft regisseur Joram Lürsen er net wat meer spanning, broeierigheid en emotie in weten te blazen. Niet elke scène werkt, maar je kunt de smerige woning waar de film zich vrijwel geheel afspeelt bijna ruiken.

Vooral is dit een knap geacteerde film. Marwan Kenzari weet van zijn personage, Rico, een fascinerende figuur te maken: kwetsbaar en levensgevaarlijk op hetzelfde moment. Sarah Chronis debuteert sterk, als een vrouw die zo uit de PC Hoofstraat lijkt te zijn weggelopen; type Estelle Cruyff. Bloedlink is een harde, cynische, bij vlagen ongegeneerd ordinaire film. Precies wat een goede thriller soms nodig heeft.

De keuze van het filmfestival om gisteren te openen met het ruige en harde Bloedlink, wijst erop dat het festival hoopt ook een jonger publiek aan te spreken. Die verjongingskuur werd nog eens onderstreept door de openingsact van de avond: de innemende rapper Rico (voorheen Opgezwolle) die zijn nummer Zombie rapte, voor een grote projectie van de inventieve animatieclip van de song. Het thema van het NFF dit jaar is film en muziek. Gast van het jaar is de filmcomponist Fons Merkies.

Nu het kabinet begin dit jaar de zogeheten ‘tax rebate’ heeft ingevoerd, een belastingmaatregel die de filmindustrie een flinke opkikker geeft van 20 miljoen, is de stemming in de filmwereld weer wat opgeklaard. Al is er nog wel een hoog oplopend conflict over de uitbetaling van auteursrechten tussen filmmakers en kabelaars, waar festivaldirecteur Willemien van Aalst zich in haar speech zorgen over maakte.