Dit zijn de winnaars van de Charity awards

NRC nodigde goede doelen uit om een advertentie in deze krant te plaatsen. Dit zijn de meest creatieve volgens de vakjury.

Als je één dier mishandelt, krijg je straf. Als je duizenden dieren mishandelt, krijg je subsidie’. De slogan, op een dubbele advertentiepagina van de ‘Nederlandse Vereniging voor Veganisme’ ontploft in het gezicht van de lezer.

Het is één van de winnaars de NRC Charity Awards 2014 van NRC Handelsblad. Voor het vierde jaar op rij nodigde deze krant de goede doelen van Nederland uit om een advertentie in onze krant te plaatsen. De meest creatieve reclame-uiting wordt jaarlijks bekroond met een ‘Charity Award’. Die bestaat uit gratis advertentieruimte in deze krant ter waarde van 75.000 euro. Uit het aanbod van meer dan tweehonderd inzendingen selecteerde de jury al in juni een longlist van 24 advertenties. De advertenties van deze 24 goede doelen verschenen in de vakantiemaanden in NRC Handelsblad. Gisteren maakte de vakjury (Astrid Prummel van Adformatie; Lode Schaeffer van reclamebureau INDIE; Edward van de Ridder van reclamebureau NOISE; en ondergetekende) de vier winnaars bekend. Naast de Vereniging voor Veganisme werden dat Resto van Harte (‘immense visuele impact’) , Vluchtelingenwerk Nederland (‘speelt uitstekend in op de actualiteit van het kinderpardon’) en Choice for Youth and Sexuality (‘een uitnodiging voor een feestje die je naar de keel grijpt’).

Ook het publiek kon zoals elk jaar stemmen. Hier wonnen Vogelbescherming Nederland, de Dierenbescherming, de Vereniging Rembrandt en de ME/CVS-Stichting met de publieksprijzen lopen. Dit jaar werden in totaal ruim 70.000 stemmen uitgebracht, 10 procent meer dan in 2013.

„We willen met deze charity awards onze betrokkenheid bij de Nederlandse samenleving voor het voetlicht brengen, creativiteit bij reclamebureaus belonen en de kracht van krantenadvertentie benadrukken”, aldus Rien van Beemen CEO van NRC Media. „Als ik de laureaten zie, zijn we daar dit jaar opnieuw in geslaagd.”

Hoofdredacteur NRC Handelsblad