Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Geen duistere, futuristische speelfilm met Tom Cruise, maar de werkelijkheid in Nederland: een chip die onder de huid wordt geïmplanteerd. Vandaag, schrijft nrc.next, kiezen tien mensen er voor om een NFC-chip - voor near-field communications - in hun lijf te verwelkomen. Dat doen ze in Amersfoort op de IT Innovation Day.

Maar waarom? Nou ja, je kunt er je huisdeur mee openen, je motor mee starten en inloggen op je computer, vertelt technoloog Amal Graafstra. Nog niet massaal, maar dat komt.

Nee, het doet geen pijn en de AIVD kan de eerste chipdragers niet volgen, zegt ‘professioneel lifehacker’ Martijn Aslander. “De chip zit er alvast in”, zegt hij, “en dan hoop ik er techneuten zijn die mij verder helpen.”

Gewoon ‘Zwarte Pietjes’ bij de Hema

Zwarte Piet, wie ploetert er niet mee? De Hema in ieder geval wel. “Het is niet zo dat we besloten hebben om Zwarte Piet in Nederland in de ban te doen. We bewegen mee met wat er gebeurt in de samenleving”, zegt een woordvoerster van de winkelketen in Trouw.

Slecht idee, dat meebewegen, volgens Pieter Paul Verheggen, directeur van marktonderzoeksbureau Motivaction. “De Hema is momenteel niet transparant genoeg. In gevaarlijke discussies moet je als bedrijf tegenwoordig stevig positie kiezen. Je moet niet met elke wind meewaaien, want dan gaat de klant zelf interpreteren wat het bedrijf bedoelt.”

De pietendiscussie, dat door en door Hollandse fenomeen, is ingewikkeld voor de Hema. Dit jaar en volgend jaar zijn er nog ‘Zwarte Pietjes’ te vinden in de filialen. Daarna? Onduidelijk, stelt het dagblad. Duidelijk is wel de Hema worstelt, net als de Bijenkorf, Blokker en andere winkelbedrijven. ‘Terughoudend’ en ‘behoedzaam’ stellen zij zich op in het emotionele debat, een tot mislukken gedoemde poding om iedereen tevreden te houden.

Verheggen, hoofdschuddend: “Je moet zorgvuldig monitoren, een positie innemen die bij je bedrijf past, en van daaruit handelen.”

Managerspeak bij de laatste gloeilam

Philips stopt met de gloeilampen, als het ware. In de Volkskrant gaat topman Frans van Houten in op het nieuws van deze week: de electronicareus splitst de verlichtingsdivisie af van de rest. Die rest behelst de toekomst van Philips en bestaat uit ‘Consumer Lifestyle’-producten zoals scheerapparaten, en ‘HealthTech’: alles dat met gezondheidszorg te maken heeft.

“Een gezond leven”, daar wil Philips aan bijdragen, zegt Van Houten. Daarbij moet de term gezondheid breed worden opgevat. “Ik begrijp wel dat mensen een stofzuiger niet meteen zien als een ‘health’-product, maar een apparaat dat minder stof uitstoot, draagt ook bij aan een gezonde levensstijl.”

Het afstand doen van de roots - verlichting - vindt Van Houten niet eenvoudig. Maar in klassieke manager-speak zegt hij het zo: “Je moet doorpakken als je ergens kansen ziet.”