De reis van een virus of een lichtstraal

Reizen is een kunst, is de stelling van filosoof Alain de Botton in zijn boek The Art of Travel. Het boek en het denken van De Botton waren voor de Rotterdamse galeriehouder Berry Koedam aanleiding voor de expositie The Art of Travelling, met werk van dertien kunstenaars – video’s, foto’s, tekeningen, borduursels, sculpturen – over reizen. Het reizen van stenen, het reizen in de geest, de reis van een virus, of een lichtstraal.

RAM bevat in één ruimte de galerie, waar Koedam werk van haar vaste kunstenaars toont, en de Foundation waar kunstenaars eenmalig als gast worden geëxposeerd. De galerie is nu voor Marjolein van den Assem. Zij heeft een langjarige fascinatie met het werk van Friedrich Nietzsche en is hem achterna gereisd. In haar atelier schilderde ze op grote vellen teksten van hem die ze daarna weer met water te lijf ging. Ruw, fel werk.

De geborduurde landschapstekeningen van Noëlle Cuppens en de vale schilderijen van de Iraakse Fatime Barznge zijn daarentegen delicaat en ingetogen. Barznge gaat in haar geheugen terug naar haar gebombardeerde dorp en schildert in lichte arceringen de kasten uit het huis van haar grootouders. Mooi hoe haar schildertechniek de graven in het eigen geheugen verbeeldt.

Met zijn afbeelding van een zeppelin beplakt met tienduizend labels van bananen laat de Fransman Julien Grossmann zijn gedachten gaan over globalisering. Het werk heet Tropical Race, geen wedstrijd in dit geval maar een reislustig virus dat in één klap een hele bananenplantage kan verwoesten.

Topstuk van de expositie is een foto van Frank van der Salm. Volume is een grote glimmende langwerpige foto van een kleurenaura, verlopen van oranje naar zwart – een peilloze diepte waarin niets te onderscheiden is en juist daarom eindeloos intrigeert.

De werkelijkheid van het reizen haalt het zelden bij onze voorstelling ervan, zegt De Botton in zijn boek. Dan kun je beter naar RAM, daar heerst de verbeelding.