Voor Sarstedt het gezicht in de Benelux worden

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Algemeen directeur Benelux
Bedrijf: Sarstedt, een grote Duitse producent van laboratorium- en medische producten.
Wat opvalt aan de vacature: Naast Nederlands moet je Engels, Frans en Duits spreken.

Wat doe je dan eigenlijk?

Je waar zijn analytische machines. Voor bloedanalyses, of transfusies. Je klanten zijn ziekenhuizen, klinieken, laboratoria en universiteiten. En je doel is zoveel mogelijk verkopen. “Sarstedt heeft een naam op het gebied van kwaliteit”, zegt consultant Aldo Lodder van de Duits-Nederlandse Handelskamer. “Dat moet je verder gaan uitbouwen.”

Het jachtgebied is de Benelux. Daarom verdeel je je tijd tussen de kantoren in het Nederlandse Etten-Leur en het Belgische Essen. Dat ligt gelukkig nog geen dertig kilometer uit elkaar. Ook zul je regelmatig naar Duitsland moeten. “Je bent zo’n drie dagen per week onderweg”, zegt Lodder. In de buurt van Keulen staat de fabriek waar Sarstedt 90 procent van de machines produceert.

Uiteraard ben je de leidinggevende binnen de Benelux. Maar nog belangrijker is dat je je focust op bestaande en nieuwe klanten. “Je wordt hét gezicht van Sarstedt in de Benelux”, zegt Lodder. Het bedrijf wil naamsbekendheid opbouwen. Daarvoor moet jij opinieleiders gaan benaderen. Want als hoogleraren en andere specialisten Sarstedt omarmen zullen meer mensen dat gaan doen.

Wat verdient dat?

“Een aantrekkelijk en marktconform salaris.” Meer mag Lodder niet zeggen van Sarstedt – Duitse discretie. Een leaseauto en bonusregeling horen er ook bij.

Waarom zoeken ze iemand?

De vorige directeur heeft een nieuwe baan gevonden.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand met een medische achtergrond. Althans, dat zou wel handig zijn. “Je moet de taal en cultuur van de klantenkring wel snappen”, zegt Lodder. Hoogopgeleide specialisten zullen niet vallen voor platte verkooppraatjes. “De producten verkopen zichzelf”, zegt Lodder. “Jij moet de klanten op een adviserende manier overtuigen.”

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Sarstedt is groot – jaaromzet van 245 miljoen per jaar, 28 dochterbedrijven – en heeft een goede naam. Dat betekent wel dat er bepaalde regels en lijnen zijn, waar ook jij je aan moet houden. Denk dus niet dat je als een soort crisismanager de boel even op zijn kant kan komen zetten.

Wat wel kan, is werken in een internationale omgeving. Je moet continu schakelen tussen de Duitse, Nederlandse en Belgische zakelijke cultuur. De Duitsers willen iets goed doen, anders ze doen het niet. Nederlanders willen vooral handel doen, waarbij de details minder belangrijk zijn. En de Belgen vinden het belangrijk dat je rekening met elkaar houdt.

Aan jou de taak het zakendoen in alle landen onder de knie te krijgen. Wat dat betreft zoekt Sarstedt een kameleon.

De functie is inmiddels bezet.