Vice News Lokaal, nu ook voor Nederland

Over een paar jaar is Vice het grootste mediabedrijf voor millennials (iedereen van 18-34). Dat is de ambitie van Thijs Boon (36), directeur van Vice Benelux. Vice heeft in 34 landen een kantoor. Eind van het jaar wordt Vice News Lokaal gelanceerd, gericht op Nederland.

Vice richt zich nu voornamelijk op online (video)content en leeft van online advertenties. Het tijdschrift met een oplage van 38.000 in Nederland zorgt voor 2 procent voor de totale omzet (tien miljoen euro) van Vice Nederland, waar zeventig mensen fulltime werken. Aan geld en plannen geen gebrek. Naast de ‘hoofdsite’ heeft het bedrijf nog zeven andere kanalen, zoals Motherboard, Munchies en Noisey. Daarmee trekt het 1,4 miljoen unieke bezoekers per maand.

Vice staat bekend om reportages uit gebieden waar verder weinig media komen, zoals deze van Vice-reporter Medyan Dairieh die twee weken meeliep met de Islamitische Staat.

Vice News Lokaal richt zich op reportages, speciaal gemaakt voor deze doelgroep, zegt Thijs Boon. “Als er iets gebeurt, zullen we daar niet direct met onze camera’s staan. We willen kijken hoe we achtergrond kunnen bieden.”

Waar richt Vice Nederland zich op?
“Iedereen zegt altijd: ‘Je doelgroep kijkt geen nieuws, het interesseert ze niet. Complete onzin, ze willen het alleen op een andere manier beleven. Nieuws is onze basis. Onze verhalen gaan over het verhaal of de persoon achter het verhaal, niet alleen over de feiten die je ziet.”

Hoe verdienen jullie geld?
“We verspreiden onze content op zoveel mogelijk plekken waar de doelgroep hun leven en media consumeert. Daar hangen bedrijfsmodellen aan. Adverteerders die affiniteit hebben met de doelgroep zijn erg belangrijk. Merken die zich willen associëren met een van onze kanalen adverteren daar. Ook maken we opdrachten voor merken, zogenaamde branded content. Zoals video’s over Bacardi en de Landmacht. En we hebben white label content, waarbij we een productieklus doen zonder het merk aan de inhoud te koppelen. Daarnaast hebben we online gesponsorde berichten, waarbij we laten zien dat een format mogelijk is gemaakt door een bepaald merk.”

Vice werkt met verschillende merken samen. Zo is het kanaal The Creators Project een samenwerking met Intel. Hoe kan Vice zo onafhankelijk blijven?
“The Creators Project haakt in op de samenwerking tussen technologie en creativiteit. Zonder technologie kan Intel niet functioneren. Merken denken dat je overal je merk in moet gooien en over je product moet vertellen, maar die tijd zijn we voorbij. We vertellen nooit in een video hoe geweldig een merk is, we zorgen er alleen voor dat er duidelijk wordt gemaakt dat de video mogelijk is gemaakt door Intel. Het merk wordt wel genoemd, maar het verhaal mag nooit daardoor worden gecomprimeerd. De verhalen komen vanuit onszelf.”

Recent is er twee keer 200 miljoen euro in Vice geïnvesteerd in één week. Wat doen jullie met dat geld?
“Al het geld steken we in het product. We willen onze doelgroep via elk mogelijk distributiekanaal bereiken. Onze ambitie is om ook naar de Nederlandse televisie door te stoten met onze verhalen. Ik geloof niet dat televisie minder relevant wordt door internet, maar doordat wat op televisie te zien is niet meer interessant voor hen is. We hebben nu een grote oorlogskas, we gaan meer video maken. De Nederlandse bezoeker van Vice zal dus merken dat er meer te zien is.”