Rechter: geen oneerlijke concurrentie op Tweede Maasvlakte

Foto ANP

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft zich niet schuldig gemaakt aan concurrentievervalsing bij het ontwikkelen van de Tweede Maasvlakte. Twee grote containerterminals zijn op correcte wijze toegewezen aan de overslagconcerns RWG en APM.
Dat heeft de rechtbank Rotterdam vanochtend bepaald.

Bang voor kannibalisering

Containeroverslagbedrijf ECT was een rechtszaak begonnen tegen het Havenbedrijf omdat het bedrijf zich benadeeld voelt bij de uitgifte van de nieuwe terminals. RWG en APM zouden zijn bevoordeeld met gunstige voorwaarden. ECT vreest overcapaciteit door snelle groei van de Tweede Maasvlakte, met als gevolg miljarden aan schade en fors banenverlies. ECT-directeur Jan Westerhoud sprak eerder van kannibalisering, want “de Tweede Maasvlakte eet de Eerste op”.

De rechtbank oordeelt nu dat het Havenbedrijf geen misbruik heeft gemaakt van een economische machtspositie. Concurrentie tussen de containeroverslagbedrijven is in het belang van de Rotterdamse haven als geheel. Dat er tijdelijk sprake zal zijn van overcapaciteit is onvermijdelijk. Volgens de rechtbank heeft het Havenbedrijf geen toezeggingen gedaan aan ECT die geschonden zijn. Ook verschillen de voorwaarden voor ECT niet van die van de concurrenten.

Al jaren ruzie

Het geschil tussen Havenbedrijf en ECT speelt al jaren: de uitgifte werd gestart in 2005, het contract met RWG werd getekend in 2007, het verzet van ECT begon in 2011. ECT, eigendom van Hutchison Whampoa Limited uit Hongkong, heeft twee terminals op de Eerste Maasvlakte, Delta en Euromax. ECT is een grote partij in de Rotterdamse haven: van de 11,6 miljoen TEU (Twenty feet Equivalent Unit, de omvang van een 6,1 meter-container) werd 7,4 miljoen TEU overgeslagen door ECT.

De concurrenten van ECT op de Tweede Maasvlakte zijn Rotterdam World Gateway (RWG), een consortium van vijf bedrijven uit Dubai, Japan, Zuid-Korea, Singapore en Frankrijk. De ander is APM Terminals, een dochteronderneming van de Deense multinational AP Møller-Maersk.