Het exclusieve schoenenmerk Jimmy Choo naar de Londense beurs

Jimmy Choo, het exclusieve modemerk voor met name damesschoenen en handtassen, gaat naar de beurs. Dat heeft eigenaar Joh. A. Benckiser (JAB) gisteren bekendgemaakt. Het merk verwierf faam via de televisieserie Sex and the City. Een van de hoofdrolspelers Carrie Bradshaw (Jessica Parker) droeg daarin met regelmaat (peperdure) exemplaren van Jimmy Choo.

Het modemerk gaat in Londen naar de beurs. Jimmy Choo moet eind oktober genoteerd zijn. Eigenaar JAB wil in eerste instantie 25 procent van de aandelen van de hand doen. Jimmy Choo zou volgens de eigenaren in zijn geheel zo’n 1 miljard dollar (777 miljoen euro) waard zijn, meldde persbureau Bloomberg gisteren.

De beursgang zat er al een tijdje aan te komen. Begin dit jaar circuleerden de eerste geruchten, die daarna steeds hardnekkiger werden. Jimmy Choo wordt, als de beursgang doorgaat, het eerste exclusieve schoenenmerk dat een zelfstandige notering krijgt.

Het Britse modehuis heeft zo’n honderd vestigingen wereldwijd en boekte vorig jaar een omzet van 281 miljoen pond (358 miljoen euro). Jimmy Choo wil vooral groeien in Azië en daarom wil het nieuw kapitaal ophalen op de beurs.

Andere luxe modehuizen zoals LVMH (onder meer Louis Vuitton) en Prada zien hun omzetten juist steeds verder dalen, zeker in Azië. Voor een deel komt dat omdat ze daar eigenlijk niet meer exclusief zijn, ze hebben de markt overspoeld met producten.

Jimmy Choo is echter wel nog exclusief in Azië en denkt daarom dat het nog verder kan groeien. Het bedrijf heeft nog weinig winkels in China. „Voor bedrijven die al wat langer in China zitten is het nu een moeilijke markt”, zei directeur Pierre Denis gisteren. „Maar er zijn nog steeds mogelijkheden voor exclusieve merken.”

Jimmy Choo’s klassieke model waarmee het China verder wil veroveren is een damesschoen met (zeer) hoge hakken, een open teen en veel glimmers. Kosten: 1.995 dollar per paar.