De intensiteit ontbrak gisteren bij Pharrell, vinden de recensenten

Pharrell Williams tijdens zijn concert in de Amsterdamse Ziggo Dome als onderdeel van zijn 'Dear Girl’ tour. ANP / Ferdy Damman

De Ziggo Dome was uitverkocht, 17.000 man waren erbij. Op de filmpjes is de sfeer opgetogen, maar recensenten zijn niet onverdeeld positief over het optreden van Pharrell gisteravond. De intensiteit ontbrak.

Op het vorige optreden van Pharrell in Nederland, op North Sea Jazz, waren de reacties ook al niet lovend. Toen was er een excuus: Pharrell was aangeschoten. Dit keer zwalkte de zanger, producer en wereldster niet en wist hij in één keer te benoemen in welk land hij stond. Hij bedankte Nederland zelfs voor het succes van het nummer Happy, dat hier als eerste 1 stond (en maar liefst 49 weken in de top 40 bleef staan).

NRC: dit was de triomf van Pharrell de producer ★★★☆☆

De rol van voorman past Pharrell niet vanzelfsprekend, schrijft onze recensent Hester Carvalho vandaag in NRC Handelsblad:

“Pharrell liep zingend heen en weer, maar zijn opmerkelijkste kenmerk, die verleidelijke falsetzang, haalde niet de gewenste intensiteit, in bijvoorbeeld Frontin’ en Gust Of Wind. Hij miste noten, en klonk benard.”

Het mooiste moment was aan het eind van het concert, schrijft Carvalho, toen de muziek na afsluiter Happy nog even doorspeelde.

“Pharrell Williams had fans op het podium gehaald, iedereen danste, confetti dwarrelde, en Williams banjerde ontspannen tussen muzikanten en aanhang, alsof hij met vrienden op een feestje was. (…)

“Pharrell is op zijn best als hij een feestje met anderen kan aanjagen. Zo was deze avond eerder de triomf van Pharrell de producer, dan van Pharrell de zanger.”

Dwarrelende confetti en vrolijke fans bij Happy:

Nu.nl: gemengde gevoelens

Het staat buiten kijf dat Pharrell een briljant producer is, stelt nu.nl. Maar live? Dan weet hij niet te overtuigen, schrijft de nieuwssite.

Ook (net als op North Sea Jazz, red.) in de Ziggo Dome laat Pharrell Williams het publiek met gemengde gevoelens achter. Aan zijn vrachtwagenlading aan hits zal het niet liggen, want de liedjes blijken wederom beproefde feestnummers. (…) De achtergrondzangeressen playbacken overduidelijk de zangpartijen van Gwen Stefani en ook Snoop Dogg rapt mee van een bandje. Het voelt gemakzuchtig en goedkoop aan. Bovendien lijkt er beknibbeld te zijn op een goede geluidsman, daar het zaalgeluid ronduit erbarmelijk is.

Get Lucky:

AD: Wel happy, maar weinig overtuigend

Ook het AD refereert aan het optreden (‘beneden de maat’) van Pharrell op NSJ; en de krant zag weinig vooruitgang. Nuchter was hij dit keer wél, maar goed?

“Zonder een zangstem met veel bereik viel Pharrell veelvuldig terug op achtergrondzangeressen of kortte hij de liedjes, zoals Blurred Lines en Gwen Stefani’s Hollaback Girl, simpelweg aanzienlijk in. Omdat hij visueel ook niet bijzonder gul was - vijf danseressen en een vrij eenvoudig projectiescherm - viel Pharrell in levenden lijve simpelweg nogal tegen.”

Blurred Lines:

Parool: het echte spektakel bleef uit ★★★☆☆

Het Parool is milder over het optreden van Pharrell, al noemt de Amsterdamse krant de show geen spektakel. Zijn stem was goed, zijn rap was goed, zijn liedjes zijn altijd goed. Maar de aankleding, die was “ronduit mager”. En de muziek? Recensent Peter van Brummelen schrijft:

“Op de plaat klinkt die bij Pharrell of bij de vele artiesten met wie hij werkt als producer of songschrijver niet zelden ronduit briljant. Hoe reproduceer je dat live? Er zijn muzikanten druk aan het werk op het podium, maar we horen ook achtergrondvocalen van zangers die daar helemaal niet staan. Het roept de ongemakkelijke vraag op wat er muzikaal allemaal nog meer voorgeprogrammeerd is. (…) Wat de toegift is zal duidelijk zijn. En daar worden al die 17.000 mensen in de Ziggo Dome heel erg happy van.”

Het optreden gisteren van Pharrell. ANP / Ferdy Damman

Metro: Pharrell stelt teleur

De conclusie van Metro luidt: goed geproduceerde nummers zijn geen garantie voor een goede liveshow.

“Het begon veelbelovend met het opzwepende Come Get It Bae, van Pharrells meest recente album Girl. Zo veelbelovend zelfs dat we een enthousiast stukje tekst doorstuurden voor de Metro van woensdag, nog net op tijd voor de deadline. Het was te voorbarig: direct daarna werd in uitvoeringen van Frontin’ en Marilyn Monroe duidelijk dat Pharrell zo min mogelijk zelf zingt. De spaarzame keren dat hij wel volledige zinnen (mee)zingt, klinkt hij schor. Aan uithalen waagt hij zich al helemaal niet.”

Pharrell zat gisteren in RTL Late Night, waar het Concertgebouworkest optrad:

Luister hier het ‘vrolijke en positieve’ album Girl van Pharrell, dat goed werd ontvangen: