Dansen, neuken en huilen in een boksring, onder TL-licht

De drie beste afstudeervoorstellingen van het jaar op tournee, dat is het idee van ‘Het Debuut’: een initiatief van Via Rudolphi dat op het ITs Festival drie stukken selecteerde en samenbracht in een aangenaam verrassende toneelavond.

Om te beginnen is daar NXT LVL, een ijzersterke live videogame van drie acteurs die afstudeerden aan de Toneelacademie Maastricht. Het geheel is ingebed in een ietwat gezocht verhaal over God, maar het drietal speelt een aardig robbertje houterige gamefiguren weg. Hun loopjes en monotone ‘game-oneliners’ versmelten moeiteloos met de bewegende gameachtergronden.

Minstens zo gelikt is Metamorphosen van drie pas afgestudeerde actrices van de Rits School of Arts Brussel. Gehuld in trainingsjackies en korte broekies vertellen ze enkele metamorphosen van Ovidius. Ze kunnen perfect omgaan met de vlotte, poëtische en hier en daar platte taal van Benjamin Verdoncks bewerking. Hun spel spat van de vloer en wordt versterkt door de indringende beelden: naakt dansende vrouwenlichamen in tegenlicht, rondvliegende aarde en boomstronken, een kapotgeslagen watermeloen als rotsblok waaronder iemand wordt verpletterd. Een tikkeltje clichématig misschien, maar het werkt.

Toch is de solo Rhythm of the night waarmee Marijn Brussaard afstudeerde aan de mime-opleiding in Amsterdam het opvallendst. De vorm die hij koos is kwetsbaar en alles behalve ‘af’. In drie delen danst, neukt en huilt hij. Alleen, op muziek, in een boksring, onder TL-licht; het publiek dicht om hem heen. Zijn lichamelijke zoektocht is obsessief en oprecht tegelijk. Dat heeft iets voyeuristisch: het publiek kijkt toe, maar wordt geen deelgenoot. De voorstelling is daardoor moeizaam en toch toont Brussaards hartverscheurende poging tot overgave een zeldzaam fascinerende performer.