Air France-KLM ontkent afblazen Transavia-plan

Een Franse staatssecretaris zorgt voor nieuwe onrust over Transavia. Wat is Air France met de dochter van plan?

Piloten van Air France demonstreerden gisteren bij de Assemblée Nationale in Parijs. Foto AFP

Over de plannen van Air France-KLM met Transavia is vanochtend verwarring ontstaan na uitspraken van de Franse staatssecretaris van Transport. Air France ziet af van de oprichting van een Europese budgetmaatschappij, had Alian Vidalies op Radio Monte Carlo gezegd. Groot nieuws. Ho wacht, reageerde Air France, zover zijn we nog niet. We hebben Transavia Europe nog niet opgegeven. De opmerking van de staatssecretaris is „prematuur”, zei een woordvoerder.

Het arbeidsconflict bij Air France verhardt, met misverstanden, harde verwijten en veel publiciteit tot gevolg. Vandaag is de tiende dag van de staking door Franse piloten, die zich verzetten tegen zowel de uitbreiding van Transavia France als tegen de oprichting van Transavia Europe. Het nieuwe Transavia moet concurreren met andere Europese budgetmaatschappijen. De piloten vrezen verlies van werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden. Zij voorzien outsourcing van banen naar landen buiten Frankrijk en Nederland met lagere lonen en slechtere voorwaarden.

Maandag kwam de directie met een voorstel: uitstel van de oprichting van standplaatsen buiten Frankrijk en Nederland tot eind dit jaar. De uitbreiding van Transavia France moet echter versneld worden uitgevoerd. Ook daar verzetten de piloten zich tegen: het is strijdig met een afspraak uit 2007 over maximaal veertien Transavia-toestellen met Transavia-piloten. De directie wil dat aantal uitbreiden, want Transavia-piloten zijn productiever (meer vlieguren) dan Air France-piloten. De onderhandelingen zitten muurvast, een uitkomst lijkt ver weg. Ondertussen groeit in Frankrijk de onvrede over de pilotenstaking, die voor een verlies van 20 miljoen euro per dag en veel reizigersongemak zorgt. Hotels en taxibedrijven klagen over derving van inkomsten. De circa 300 piloten die gisteren demonstreerden voor de Assemblée Nationale, de Franse Tweede Kamer, werden uitgejoeld door ander personeel van Air France. Een baliemedewerkster noemde de piloten „grote egoïsten” omdat ze niet willen inzien „dat het hele bedrijf al een paar jaar zware concessies doet” om de verliezen terug te dringen. Dit jaar verdwijnen 2.800 banen bij de luchtvaartmaatschappij.

De piloten droegen typisch Franse marinière-shirtjes om duidelijk te maken dat hun banen Frans moeten blijven. „De staking kan stoppen maar alleen als de sociale dumping stopt”, zei Jean-Louis Barber van pilotenvakbond SNPL. Hij betichtte topman De Juniac van ‘chantage’.

Beoogd topman van Transavia Europe is de Nederlander Bram Gräber. Zolang de onderhandelingen nog lopen wil hij niet spreken met de pers. De KLM beschouwt het conflict als een Franse kwestie en houdt zich afzijdig.