Verdere digitalisering NRC zet door

Vandaag zijn de HOI-cijfers van het tweede kwartaal gepubliceerd. Wat betreft de oplages van NRC Media kan ik al melden dat de digitalisering doorzet. We hebben anderhalf keer zoveel digitale oplage met een totaal van ruim 59.000 exemplaren.

Verder zien we dat de nieuwe titel Next zaterdag een oplage van bijna 22.000 betaalde exemplaren toevoegt. Behalve dat de zaterdag een steeds belangrijker moment is voor ons, en behalve de digitale groei, zien we ook een wisselend lezersgedrag in print. De papieren oplages van nrc.next doordeweeks en NRC Handelsblad dalen. De totale betaalde oplage van NRC Media krimpt ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar geleden met 3,3 procent, naar 266.093 exemplaren.

Nrc.next doordeweeks incasseert op papier een flinke daling van 32 procent, terwijl onze ochtendkrant digitaal 29% stijgt. In totaal verminderde de oplage van nrc.next doordeweeks 21,6 procent, uitkomend op 55.976 exemplaren.

Ook bij NRC Handelsblad zien we een verdere verschuiving van papier naar digitaal. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar daalt NRC Handelsblad 10 procent in papier, en stijgt 8,7 procent in digitaal. De oplage van NRC Handelsblad in zijn geheel daalt 7,5 procent en staat op 188.499 exemplaren.