Muziek van verschillende generaties Bach klinkt in Dordt

‘Bach als medicijn’. Elke werkdag om vier uur ’s middags klinkt Bachmuziek in het Dordtse Albert Schweitzer Ziekenhuis, genoemd naar de beroemde arts, theoloog, organist en Bachkenner. De concertjes zijn onderdeel van de derde editie ‘Grote vaders, grote zonen’ van het tweejaarlijkse Bach Festival Dordrecht. Muziek van allerlei Bachgeneraties klonk dit eerste weekeinde tijdens kerkdiensten en concerten in kerken en elders, op straat en in het station, waar forensen Bach To Go meekrijgen.

Een Cantate-karavaan met solisten, koorzangers en musici trok onder leiding van Nico van der Meel langs kerken in Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht en Sliedrecht. Govert Jan Bach, geen nakomeling maar wel zéér verre familie, was de gezagvolle toelichter. Op het Scheffersplein, vol terrassen in de zon, speelde de Dordtse Phil Bigband jazz en swing, waarin opvallend veel Bach was verwerkt, natuurlijk ook de fameuze Toccata en fuga in d, BWV 565. Tenslotte is een orgel ook een blaasorkest.

Dordrecht is bij uitstek een Hollandse Bachstad. Hier was de Dordtse Synode (1618-’19), die ook de Statenvertaling van de Bijbel opleverde. De indrukwekkende Grote Kerk met zijn stoere toren en de grootste en zwaarste beiaard van Europa, heeft sinds 2007 ook een voor Nederland uniek ‘Bachorgel’. Het werd gebouwd naar het voorbeeld van de Silbermann-orgels in Freiberg en Dresden.

Het orgel, wit met zilver en goud, staat los in de enorme Mariakapel naast het koor en wordt in het festival ook bespeeld tijdens de Internationale Orgel Academie. Organist Leo van Doeselaar demonstreerde zaterdagavond het karaktervolle orgel op zijn extreemst. Preludium en Fuga in f BWV 534 – onduidelijk is wie de componist is – klonk met overdonderend dreunende bassen en fel blikkerende hoge noten. Maar er zijn ook tal van prachtige en milde tussenstemmen, liet Wim Diepenhorst gisteravond horen.

Prachtige concerten waren er in de Mariakapel met de stemmige nagalm. De Nederlandse Bachvereniging van Jos van Veldhoven kwam met muziek van vier Bachs.

Nog spectaculairder was ‘100 jaar motetten’ van vijf Bachs door het Naamse Vox Luminis : stichtend, stralend, schallend.