Multidisciplinair avontuur toch saai

Er is ambitie en lef voor nodig om in deze tijd een gloednieuw multidisciplinair theaterproject te starten. Regisseur Malcolm Rock beschikt daarover: hij lanceerde ODD Continent (ODD staat voor Opera, Dance & Drama), dat debuteert met een grootschalige opera/dans/toneelvoorstelling, naar Homebody van Tony Kushner.

Rock heeft wel nog werk te verrichten voor de disciplines een eenheid vormen, want Homebody is erg verbrokkeld. De depressieve huismus (homebody) Monic Hendrickx zoekt (of fantaseert) het avontuur in een geïdealiseerd Afghanistan. Haar lange monoloog staat volledig los van het vervolg. Daarin worden de wederwaardigheden verbeeld van Hendrickx’ echtgenoot en dochter die haar in Kabul gaan opsporen, vormgegeven in grove, door onhandige black-outs gescheiden brokken muziek, zang en ballet.

De klassieke dans, met zijn specifieke esthetiek en codes – de vrij traditionele, verhalende choreografie is van Remi Wörtmeyer – blijkt daarbij ‘the odd one out’. Tekst en letterlijkheid verdragen zich nu eenmaal slecht met de gestrekte teen. Soms werkt de combinatie, bijvoorbeeld in het duet van de Afghaanse dichter Khwaja (zanger Alistair Shelton-Smith) en ‘dochter’ Priscilla (danseres Erica Horwood). Maar de speciaal gecomponeerde muziek van Colin Benders (Kyteman) is vrij krachteloos en zo resulteert het spannende, multidisciplinaire avontuur toch nog in een saaie theateravond.