KnolPower grote hit bij de fans, maar bij zijn moeder niet zo

Wie: Enzo Knol

Leeftijd: 21

Wat: vlogger met eigen YouTube-kanaal

Waar: ‘RTL Late Night’ (19 september)

Ook Humberto Tan moest ervan uitgaan dat de meeste van zijn kijkers nog nooit van Enzo Knol hadden gehoord. Maar hij werd geïntroduceerd als een soort van sensatie, omdat hij 375.000 abonnees heeft voor zijn eigen kanaal op YouTube. Twee keer per dag post hij een video, over zijn leven en over gamen.

Knol draagt een baseballpetje achterstevoren en oogt een beetje als een piepjonge Peter Jan Rens. Hij loopt ook enigszins theatraal, met brede gebaren, als een acteur in een film van de gebroeders Lumière. Zijn grootste hit is een filmpje waarin hij vriendin Dee besproeit en de gieter per ongeluk in de boom belandt. Ook de post, waarin hij probeert op de bagagedrager van een door hem bestuurde fiets te stappen en zijn hand breekt, was een groot succes bij de fans, in meerderheid tussen de 8 en de 14 jaar oud.

Het is dus erg Jip en Janneke, maar dan amateuristisch. De video's duren wel 30 tot 40 minuten, er komt geen eind aan. Enzo, die vroeger erg is gepest met zijn achternaam, is nogal dol op zichzelf en kent geen maat. Zijn moeder is blij dat hij eindelijk het huis uit is, want hij probeerde haar vaak te plagen, door bijvoorbeeld te vertellen dat Dee (16) zwanger was. Ha ha, grapje, niets van waar, lachen!

Enzo, die begon aan zijn hobby toen hij van school af was, geen werk had, en zich thuis zat te vervelen, is er trots op dat hij zijn fans voor van alles kan mobiliseren. Hij had opdracht gegeven om van #RTLKnol een worldwide trending topic op Twitter te maken. Makkie!

Het is dus amusement voor en door kleuters, zou je kunnen zeggen. Kwestie van emancipatie, dat er geen volwassenen meer voor nodig zijn. Wel is YouTube bereid om geld te geven aan succesvolle vloggers en biedt KnolPower ook al eigen kledingstukken te koop aan.

Je kunt je afvragen waarom voor zo'n fenomeen de rode loper moet worden uitgerold in een goed bekeken programma als RTL Late Night. Veel kijkers lieten op Twitter merken dat ze niets begrepen van het belang van KnolPower.

Kijk maar uit, anders laat Enzo zijn hordes los! Ik was heel enthousiast hoor, vooral omdat ik er veel van heb geleerd over de toekomst van de beeldcultuur: peer to peer wordt het helemaal, zullen we maar zeggen. En die Enzo is echt te vet cool, joh!