Drie keer gezond broodbeleg

We koken deze week uit het Chickslovefood, het 5 or less-kookboek van Elise Gruppen en Nina de Bruijn. Zoals ik gisteren al schreef: het boek is niet voor iedereen. Maar het mooie is dat de doelgroep zichzelf als het ware selecteert. Ergert u zich aan de mankheid van de half-Nederlands-half-Engelse titel? Dan is het boek niet aan u besteed. Maar voor jonge vrouwen, single of ‘plus one’ – tja, we zijn nu toch van het paadje af, taaltechnisch gesproken – staat er genoeg inspirerends in.

Het eerste hoofdstuk in het boek is gewijd aan gezond ontbijten. Er staan smoothies in, een recept voor granola en uiteraard eentje voor de inmiddels onvermijdelijke havermout. Een yoghurtontbijtje to go en skinny bananenpannenkoeken (gebakken van bloemloos beslag van eieren, bananen en lijnzaad). Maar de leukste receptjes zijn die voor eigengemaakt broodbeleg. Alle hoeveelheden zijn bedoeld voor 1 potje.

Rozijnenkaneelspread: Week 200 gram rozijnen een kwartier in warm water. Doe dan samen met 80 gram gepelde walnoten, 1,5 eetlepel koekkruiden, 3 theelepels cacaopoeder en een scheutje van het weekwater in een blender. Heerlijk op een warm, geroosterd sneetje maisbrood.

Pindakaas: Doe 250 gram ongezouten gebrande pinda’s met een snufje zeezout en 1 eetlepel arachideolie in een keukenmachine. Let’s blend! Het duurt zo’n 5 minuten voordat je een smeuïge pasta hebt. Een geroosterd donker broodje erbij en smullen maar.

Chocohazelnootpasta: Meng 100 gram cacaopoeder met 4 eetlepel hazelnootpasta, 140 gram honing en een scheut hazelnootmelk. Mixen maar! Schep in een potje en laat opstijven in de koelkast. Lekker op een vers wit bolletje.