Waarom websites als Marktplaats.nl er zo ouderwets uitzien

Foto ANP

Op sommige websites lijkt het net het jaar 2000. En over een jaar waarschijnlijk nog steeds. Marktplaats.nl, Wikipedia.nl en - ja, hij bestaat nog - Startpagina.nl zien er nog altijd super eenvoudig uit.

Oordeel eerst zelf. Zo zagen de drie sites er in hun beginjaar, in 2010 en dit jaar uit.

Drie reden waarom sommige websites vasthouden aan hun simpele design:

1. Het past bij hun merk

De sites zijn mede een succes geworden door het eenvoudige ontwerp, denkt programmeur Robin Schuil (31). Hij is al vanaf het begin betrokken bij Marktplaats, dat in 1999 is opgericht. Schuil:

“Ik denk dat het eenvoudige ontwerp hielp om de drempel te verlagen om je eigen spullen erop te zetten. We kregen vaak de reactie, Marktplaats voelt ‘Hobby-Bob’, op een zolderkamer gemaakt, Hollands. Dat maakte dat onze klanten zeiden: het is ónze Marktplaats.”

2. Ze willen trouwe bezoekers vasthouden

Zolang de bezoekers tevreden zijn, is er geen noodzaak het ontwerp te veranderen. Het hippere Airbnb heeft bijvoorbeeld een vergelijkbare functie als Marktplaats, maar dan voor overnachtingen. Maar Marktplaats wil er niet zo flashy uitzien. Schuil:

“Airbnb bedient een heel andere markt. Mensen willen daar mooie grote foto’s zien, zodat ze kunnen dromen waar ze naartoe gaan. Marktplaats is voor pragmatischer gebruikers.”

Ook Startpagina verandert weinig, juist om de vaste bezoekers tevreden te houden. Manager Merel Gianotten:

“Het basisprincipe is nog altijd hetzelfde als toen de website eind jaren negentig begon. Mensen zijn zo gewend aan hoe en waar de informatie wordt gepresenteerd, dat het lastig is iets aan te passen.”

3. De sites leveren geld op

Voor Marktplaats (sinds 2004 eigendom van eBay) en Startpagina (onderdeel van Sanoma) zijn hun hoge bezoekersaantallen cruciaal voor de advertentie-inkomsten.

80 procent van de advertenties op Marktplaats.nl is gratis. Marktplaats verdient geld, (maar het is schatten hoeveel) met advertenties voor duurdere rubrieken zoals auto’s (15,50 euro voor een advertentie voor twee weken, sommige merken zijn duurder) en huizen (25 euro voor een huizenadvertentie voor twee weken). Ook zijn er premium-opties. Bezoekers tellen: een ‘topadvertentie’, waarmee je bovenaan de resultatenlijst komt, kost vanaf 1 cent per klik.

Sanoma maakt evenmin bekend wat de winst van Startpagina.nl is. De site verdient geld met bepaalde, betaalde links. Dat tikt aan: per klik 15 cent tot 2 euro.

Maar ze veranderen wel íéts

Soms halen veranderingen het wél. Startpagina heeft andere kleuren, van elk linkje is de eerste letter in een hoofdletter veranderd. Maar afbeeldingen zijn er nog altijd niet. Gianotten:

“Gebruikers geven vaak aan meer plaatjes op de homepage te willen zien. Maar als je dat met tests uitprobeert, blijkt dat vaak niet te werken. Gebruikers kunnen de juiste links dan niet goed vinden.”

Beeld The Way Back Machine

Startpagina, januari 2013 en juni 2013 (verandering: hoofdletters)

Marktplaats heeft in 2012 de site een nieuw ontwerp gegeven, met onder meer een witte achtergrond en een veel prominentere plek voor afbeeldingen.

Beeld The Way Back Machine

Marktplaats, oktober 2012 en november 2012 (verandering: afbeeldingen erbij)

Zo’n verandering gaat heel voorzichtig. Schuil:

“Een online testversie is eerst door duizend en uiteindelijk door honderdduizend gebruikers uitgeprobeerd, voordat iedereen de nieuwe site kon gaan gebruiken.”

Toch hoort Schuil niet vaak dat de site erg is veranderd. En daar is hij trots op:

“Als we van gebruikers horen dat ze vinden dat de site weinig is veranderd, dan doen we het goed. Ik weet hoeveel we hebben veranderd, maar niemand heeft er last van.”