Pilotenvakbond weigert ‘laatste aanbod’ Air France om staking te beëindigen

Foto Reuters

Er komt voorlopig nog geen einde aan de kostbare staking bij luchtvaartmaatschappij Air France. De pilotenvakbond die al een week in staking is heeft wat door het management een “laatste aanbod” werd genoemd afgewezen. Air France had toegezegd de uitbreidingsplannen voor dochter Transavia op te schorten tot december, maar volgens vakbond SNPL is dat een “rookgordijn”.

Die uitbreiding is de reden achter de staking. Air France vindt de uitbreiding noodzakelijk, want het gaat niet goed met het bedrijf. Het Frans-Nederlandse bedrijf leed vorig jaar 1,8 miljard euro verlies. Het verliest klandizie aan prijsvechters als Ryanair en Easyjet. De piloten vrezen dat hun banen overgaan naar Transavia in lagelonenlanden als Portugal of Roemenië, en dat zou verminderde arbeidsvoorwaarden betekenen.

Het aanbod de uitbreiding uit te stellen “lost geen probleem op”, volgens de SNPL. Er worden “niet meer garanties gegeven dan bij eerdere aanbiedingen”.

20 miljoen per dag. ‘Redelijkheid is weg’

Een ware impasse dus. En intussen kost de staking elke dag dat die voortduurt Air France zo’n 20 miljoen euro. Er is “geen redelijkheid” meer bij de vakbond, zei topman Alexandre de Juniac vandaag op een persconferentie. Het gaat de stakers volgens hem niet alleen meer om Transavia; ze hebben een andere agenda gekregen.

Twitter avatar petervermaas Peter Vermaas Verklaring Air France: kosten staking inmiddels tot 20 miljoen per dag + kosten compensatie clienten.
Twitter avatar petervermaas Peter Vermaas “Er is geen redelijkheid meer”, zegt Air France-KLM-topman De Juniac.
Twitter avatar petervermaas Peter Vermaas “Dit gaat niet meer om Transavia alleen. Stakers hebben een andere agenda”, zegt De Juniac.