‘NS schrapt automatische teruggave voor nieuwe klanten’

Foto ANP/ Koen Suyk

Treinreizigers die hun nieuwe abonnement vergeten mee te nemen, krijgen niet meer hun geld terug als ze daardoor een los kaartje moeten kopen, zo meldt De Telegraaf. Tot voor kort hadden deze klanten tot maximaal drie keer per jaar recht op teruggave.

Volgens de krant gaat het om de abonnementen Altijd Vrij, Weekend Vrij en Dal Vrij die sinds afgelopen zomer door de treinvervoerder worden aangeboden. Voor de oude abonnementen bestaat de teruggaveregeling nog wel. Belangenorganisatie ‘Voor een Beter OV’ beschuldigt de NS ervan het recht ‘stiekem’ te hebben afgeschaft en is hier “woedend” over:

“NS-topman Timo Huges zei zaterdag nog dat hij de reizigers op 1,2 en 3 wil zetten, maar hier ontneemt hij zijn beste klanten een recht dat overal in Europa bestaat.”

De NS stelt in de krant dat klanten voortaan een beroep kunnen doen op een coulanceregeling. Maar dat hangt van de klantenservice af. Klanten doen op het forum van de NS hun beklag over de gang van zaken. Ongeveer anderhalf miljoen mensen reizen met een abonnement van de NS.