Japan wil eigen gevechtsvliegtuig ontwikkelen

China and Japan. Maps from NASA imagery Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Japan gaat voor het eerst sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog een eigen gevechtsvliegtuig ontwikkelen. Mitshubishi en IHI werken mee aan het ambitieuze plan en tevens mijlpaal in het defensiebeleid van Japan volgens Asia Nikkei Review.

Volgend jaar zullen de eerste stappen genomen worden met onderzoek naar de motoren en de stealth-mogelijkheden. Naar verwachting zal de Japanse overheid flink wat geld moeten neerleggen voor de ontwikkeling van het vliegtuig. Er wordt gedacht aan een prijskaartje van zo’n 9,1 miljard dollar.

Critici twijfelen eraan of het land deze kosten alleen kan ophoesten en alsnog moet denken aan een internationale samenwerking. De Verenigde Staten hebben nog nooit dergelijke autonome Japanse defensieplannen gesteund. In 1978 schrapte Tokio onder druk van Washington al eerder de ontwikkeling van een eigen kist om de Amerikaanse F-1 te vervangen. Het werd de internationaal ontwikkelde F-16.

China ziet terugkeer short-selling

Short sellers nemen na drie jaar afwezigheid Chinese bedrijven weer op de korrel, schrijft de Sydney Morning Herald. En dan doen ze zo onopvallend mogelijk. In 2011 zakte de waarde van Chinese bedrijven op de Amerikaanse beurzen 21 miljard dollar door short-selling: beleggers die speculeren op een daling van de beurskoers.

Op deze manier kunnen bedrijven richting de afgrond geduwd worden, zeker als er door invloed van short-sellers negatieve berichtgeving (waar of onwaar) wordt verspreid over de bedrijven waarop gewed wordt. Deze maand zouden al verschillende rapporten zijn uitgebracht die drie grote Chinese bedrijven - Tianhe Chemicals, 21Vianet en Shenguan Holdings – beschuldigen van verschillende vormen van fraude. Dit drietal beweert hierdoor onder vuur te liggen van short-sellers.

Sinds short-selling in 2012 door staatsmedia als ‘kwaadaardig’ werd bestempeld en beleggers hier ook voor bedreigd werden, verschuilen zij zich. Bijvoorbeeld in de vorm van Anonymous-achtige hackergroepen die niet te traceren zijn op internet of door partijen die geen fysieke bedrijfsvoering (zoals een bedrijfspand) erop nahouden. De vraag is of de verguizing van short-sellers in China terecht is. Want zorgen zij ook niet voor een gezonde dosis scepsis op de markt door bedrijven door te lichten en te betrappen op sjoemelen? Het is een vraag waar China de komende tijd op zal moeten broeden nu de short-sellers weer terug zijn.

Mitsubishi wil groeien met gereedschap

Mitsubishi Materials wil concurrent Hitachi Tool Engineering overnemen om het marktaandeel in Europa en de Verenigde Staten te vergroten, schrijft Asia Nikkei Review.

De overname zou Mitsubishi tot de grootste Japanse fabrikant maken van gereedschap dat gebruikt wordt bij de productie van auto’s. Het bedrijf hoopt het wereldwijde marktaandeel op deze manier te vergroten van 6 procent naar 16 procent. Naar schatting zal Mitsubishi Materials 92 miljoen dollar neerleggen voor Hitachi Tool Engineering.