De ziel van Musica Sacra komt tot bloei in extatische bayan

Oekraïense bayanspeler Artem Nyzhnyk foto studio305

De surreële fluisteringen van Ligeti’s Lux aeterna werden zaterdag verstoord door een biecht die achter een gordijn werd afgenomen. Jammer voor het topconcert van het Lets Radiokoor in de OLV-Basiliek in Maastricht. Maar symbolisch was het ook: de ziel van het festival Musica Sacra Maastricht is door en door katholiek.

De fraai avontuurlijke programmering omvat niettemin een breed spectrum inclusief raga, dit jaar onder de noemer ‘Ontzagwekkend’. Dat ontzag werd niet altijd afgedwongen. Bedwelmend liet het Lets Radiokoor Schnittkes meesterlijke Concert voor koor uitwaaieren. Daarna bleek life-form van Richard Barrett voor cello en elektronica aanvankelijk intrigerend, maar ondanks de hardwerkende cellist Arne Deforce eerder slaapverwekkend: het vele gepriegel miste richting.

Dan was Sternenrest van Willem Boogman prikkelender, ook dankzij de 200 speakers in carrévorm waar het publiek in de Lambertuskerk middenin zat. De rond zoemende en knetterende puls van het Wave Field Synthesis-systeem knabbelde zacht aan het brein, dat door de ongrijpbare klanken in prettige verwarring werd gebracht.

Modern repertoire heeft een prominente festivalplek. Zaterdagavond ging Remembrance Day van Michael Finnissy in wereldpremière, gebaseerd op poëzie van de in de Eerste Wereldoorlog gesneuvelde Henry Simpson. Uitgerekend dit onderwerp miste een urgente uitwerking. Het werk voor klein koor en orkest was overwegend grijs getint, inclusief obligaat klokgelui en vervormde marsritmes. Mooi was wel het statische veld vol citaten die langs elkaar zweefden.

‘Ontzagwekkend’ is ontleend aan het Latijnse ‘terribilis’, leerden we zondag bij het Gregoriaanse concert van La Cappelletta. Maar de ‘ontzagwekkende tempel’ die werd bezongen kreeg bij deze drie zangeressen weeïg gestalte. Nee, dan Artem Nyzhnyk met zijn bayan (Russische accordeon). Hij was Oost-Oekraïne ontvlucht naar Rusland, en bemachtigde op het nippertje een Nederlands visum. Problemen ten spijt werd Messiaens cyclus La Nativité du Seigneur, oorspronkelijk voor orgel, adembenemend en huiveringwekkend en in extase volbracht.