Air France stelt plan voor Transavia uit door staking

‘Complete impasse’ bij onderhandelingen met directie

Aandeel verliest terrein

Onder druk van een nieuwe stakingsweek van piloten heeft de directie van Air France-KLM vanochtend aan de bonden voorgesteld de uitbreidingsplannen voor dochtermaatschappij Transavia op te schorten tot december. Dat meldt pilotenbond SNPL na gesprekken met bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac van Air France-KLM. De piloten vrezen dat hun banen overgaan naar Transavia in lagelonenlanden als Portugal of Roemenië.

De onderhandelingen zaten volgens SNPL-voorman Jean-Louis Barber gisteren „in een complete impasse”. Volgens een schatting van Air France heeft 65 procent van de piloten het werk neergelegd, waardoor vandaag opnieuw maar vier op de tien vluchten gegarandeerd kunnen worden. De staking, die vorige week maandag begon en tot vrijdag kan duren, is nu al de langste bij Air France sinds 1998.

Veel sympathie krijgen de piloten niet voor hun acties. Niet alleen omdat veel passagiers erdoor gedupeerd zijn ook omdat Air France bekendstaat als een onderneming die uitstekend voor haar personeel zorgt. Een beginnende co-piloot op een toestel voor de middellange afstand verdient jaarlijks 75.000 euro, terwijl een gezagvoerder 155.000 tot 196.000 euro kan verdienen. Die bedragen zijn bij Transavia France nu gemiddeld nauwelijks lager, maar daar maken piloten veel meer vlieguren en zijn ze flexibeler inzetbaar.

Nadat vorige week premier Manuel Valls de stakers al had opgeroepen weer in de cockpit te stappen, luidde gisteren staatssecretaris voor Transport Alain Vidalies de noodklok. Hij riep op tot een compromis, „omdat anders het lot van het bedrijf in gevaar kan komen”.

De staking zou Air France door alle geannuleerde vluchten 10 tot 15 miljoen euro per dag kosten. Als de piloten ongeacht het aanbod om de plannen uit te stellen tot aanstaande vrijdag staken, zou de schadepost oplopen tot zo’n 180 miljoen.

Opvallend genoeg steunt de grootste Franse vakcentrale, de CFDT, de staking niet. Voorzitter Laurent Berger noemde de piloten „onfatsoenlijk”. Directeuren van andere Franse vliegmaatschappijen, waaronder prijsvechter XL, schrijven vandaag in een open brief in Le Monde dat de piloten Frankrijk en hun metier „uit angst, conservatisme of dogmatisme [...] op funeste wijze in diskrediet” brengen.