Regisseur George Sluizer op 82-jarige leeftijd overleden

George Sluizer tijdens het 63e Internationale Filmfestival van Berlijn, 14 februari vorig jaar. Hij was daar voor de presentatie voor de film Dark Blood, die hij onlangs voltooide. ANP / Hannibal Hanschke

Regisseur en producent George Sluizer is op 82-jarige leeftijd overleden. Dat meldt de NOS. Hij werd vooral bekend door zijn film Spoorloos.

Sluizer overleefde in 2007 tenauwernood een gescheurde aorta. Daarna is hij met zijn gezondheid blijven worstelen. Zijn slagaders noemde hij “fietsbanden met bobbels die elk moment kunnen knappen”.

Sluizer had Nederlandse en Noorse ouders. Tussen 1954 en 1956 studeerde hij aan de filmschool in Parijs. Tussen 1974 en 1983 maakte hij een documentaireserie over twee Palestijnse families, die hij later herbezocht, wat de documentaire Homeland (2011) opleverde. De film Spoorloos uit 1988, naar het boek van Tim Krabbé, was zijn grote doorbraak. Het werd een Europese klassieker die hem de deuren openden naar de VS. Daar maakte hij een Amerikaanse variant op de film: The Vanishing. Vervolgens begon hij aan de film Dark Blood, maar die kon hij niet afmaken: hoofdrolspeler River Phoenix overleed plotseling. In 2012 heeft hij de film alsnog voltooid.

Sluizer over Dark Blood:

‘Sluizer was een van de grootsten’

Onze televisierecensent Hans Beerekamp schrijft op Twitter:

Twitter avatar Hansbeerekamp Hans Beerekamp Helaas bevestigd: http://t.co/2EMSrwbeqc Een van de grootsten, zowel documentair als fictie. #Joãoenhetmes (1972) nog steeds fabuleus.
Twitter avatar Hansbeerekamp Hans Beerekamp Een andere favoriete, zeer onderschatte film van George #Sluizer was #HetStenenVlot naar Saramago http://t.co/tECWISa0z9

De trailer van Het Stenen Vlot, naar het boek van Jose Samarago:

Filmen doe je niet voor markt of commercie, zei Sluizer in 2012 tegen NRC Handelsblad (€).

“Ik kies voor documentaires en maatschappelijke thema’s. Sommige collega’s willen een baantje bij de tv, goed betaald, geen problemen. Ik veroordeel dat niet, maar ik vind het máken van films en het creatieve proces belangrijker dan geld verdienen. Ik wil wat vertellen, kijkers van binnen rijker maken. En dan neem je risico’s.”