In elke winkel zorg je voor de juiste schoenen

Wat wilde je later worden? Je antwoordde vast nooit:

commercial manager Salomon Softgoods

. Er is een vacature voor. Lees hier wat zo iemand doet.

Bedrijf: Amer Sports, een Franse multinational.

Wat opvalt aan de vacature: Je moet bij een A-merk gewerkt hebben.

 

Wat doe je eigenlijk?

„Ervoor zorgen dat het juiste product tegen de juiste voorwaarden bij de juiste klant terechtkomt”, zegt Arjen Buizer, country manager voor Nederland. Die producten zijn niet de ski’s die het merk bekend hebben gemaakt. Andere afdeling. Jij gaat over outdoor- en wintersportkleding, tassen en vooral schoenen. Schoenen voor hiken, voor bergbeklimmen en voor trailrunning – elke vorm van rennen die niet op asfalt plaatsvindt. Daarin is Salomon marktleider.

Salomon verkoopt producten aan bijna elke sportzaak in Nederland. Denk aan de Perrysport, Intersport en de Beverwinkels. Elk van die ketens heeft een net iets ander assortiment, en jij zorgt ervoor dat de presentatie en het assortiment aansluit bij de specifieke wensen van elke keten en winkel. Daarbij bepaal je ook de prijs.

Wat verdient dat?

Dat hangt af per individueel geval. Een auto van de zaak hoort erbij, net als een bonus mits je goed presteert. Je hoeft je uiteraard geen zorgen te maken om je outfit. „Wij kleden onze mensen aan”, zegt Buizer.

Waarom zoeken ze iemand?

Het is een nieuwe functie.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand die wel veel van verkopen en de markt afweet, maar niet per se zelf wil verkopen. „Je bent gemiddeld één dag onderweg, de andere dagen werk je op kantoor”, weet Buizer. Daar analyseer je data en zet je de strategie uit voor betere kwaliteit en hogere verkoopcijfers.

Ook essentieel is affiniteit met sport. „Je hoeft niet zelf bergen te beklimmen”, zegt Buizer. „Maar je moet je wel kunnen inleven.”

Waarom wil je hier werken?

Nederland zit in de derde loopgolf. Al die mensen doen graag mee aan hardloopevenementen. En de schoenen die de deelnemers daarvoor nodig hebben? Precies, die zijn van Salomon. Dat merken ze bij Amer Sports Nederland, dat volgens Buizer jaarlijks groeit met zo’n 7 à 8 procent. Ook de omzet van het moederbedrijf is gestegen van 1,6 miljard euro in 2009 naar 2,1 miljard nu.

Mocht je de kriebels krijgen, dan is jouw uitrusting in elk geval verzorgd.