Smullen op de grachtengordel: champagne en kaviaar

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Jaarlijkse Champagne en kaviaarproeverij in Hotel 717 op de Prinsengracht in Amsterdam.

Wie: General manager van het hotel Brita Röhl, Erica Terpstra, Jeroen Derks van House of Caviar, Florian Rottman van Veuve Clicquot en de uitschenkjongen.

Heb je per se een aanleiding nodig voor een feestje met champagne en kaviaar? Natuurlijk niet. Daarom wordt er in Hotel 717 een keer per jaar een ‘proeverij’ georganiseerd, gewoon, gezellig. Maar deze keer is er wel degelijk iets te vieren. Brita Röhl jubileert: al vijftien jaar lang is zij de Grande Dame van het boetiekhotel aan de prinsengracht.

Regeren over de grachten

Röhl heeft de markt zien veranderen. Vijftien jaar geleden was Hotel 717 nog het enige boetiekhotel in Nederland. “Mensen lieten hun hele reis afhangen van de mogelijkheid om in een van onze kamers te slapen,” mijmert Röhl. Inmiddels barst het van de kleine, luxe en huiselijk ingerichte hotels aan de grachten. “Nu kies je een bestemming en zoek je er een hotel bij in plaats van andersom.”

Maar Röhl gunt de nieuwe hoteliers alles. Sterker nog, alle concurrenten zijn vandaag gewoon uitgenodigd. Net als vrienden van de anderen grachten. Afgezanten van het Huis van Loon en het Grachtenhuis. Tezamen regeren zij de grachtengordel door er van alles te organiseren. ”We moeten de boel toch een béétje op de kaart zetten,” vertelt Röhl die snel nog een slok champagne neemt voor ze de eregast van vandaag gaat begroeten.

Luxe voor (bijna) iedereen

Erica Terpstra. Ja. “Brita had heeft me al zó vaak uitgenodigd dat ik nu maar eens kom kijken.” Terpstra kijkt verheugd naar Jeroen Derks die kaviaar uitdeelt. “Toppie!”

Derks kwakt een lepeltje onbevruchte steur-eitjes op de muis van Terpstra’s hand. “Semimilde Perle Imperial kaviaar uit China”, verklaart hij trots. “We willen graag uitstralen dat kaviaar echt niet meer voor een exclusieve elite is.” Betaalde je een paar jaar geleden rustig een paar honderd euro voor een portie, nu kun je al voor een tientje aan je trekken komen.

Dat komt doordat er sinds 2010 geen wilde kaviaar meer geoogst mag worden. Alles wordt gekweekt, waardoor de prijzen flink gedaald zijn. En dat is helemaal niet erg, want volgens Derks zouden alle mensen tenminste één keer per week kaviaar moeten kunnen eten. Hij spreidt zijn armen en kijkt de zaal rond. “Kaviaar is er voor iedereen!”

Net als champagne natuurlijk. Alhoewel. Florian Rottman laat zijn Veuve Clicquot het liefst door een select en interessant gezelschap proeven. Is PR-technisch interessanter. De jongen die de champagne staat uit te schenken ziet de stapel flessen rap slinken. “Zal zo wel op zijn. Maar ach…” Hij haalt zuchtend zijn schouders op. “Het is toch niet alsof ik na afloop nog een flesje mee naar huis had mogen nemen.”