RTL doet wat NOS nalaat: een eigen nieuwszender

RTL Nederland start een eigen nieuwszender voor de zakelijke kijker. De concurrentie met de NOS zal heviger worden.

Nederland krijgt er weer een nieuwe televisiezender bij. RTL komt begin volgend jaar met een vijfde zender. Het financieel-economische programma RTL Z, dat nu alleen overdag wordt uitgezonden via RTL 7, wordt een zelfstandig nieuwskanaal. Niet alleen met beursberichten maar ook met lichtere onderwerpen. Zes vragen over RTL Z.

1 Weer een nieuwe zender?

Ja, en dat is bijzonder, maar ook logisch. Anderhalf jaar na de introductie van de nieuwe zender FOX begint RTL begin 2015 een open zender. Het is de vijfde, na RTL 4, 5, 7 en 8. Het commerciële tv-bedrijf rondt op dit moment de onderhandelingen af met de belangrijkste distributeurs, Ziggo, UPC en KPN. RTL Z zal gratis beschikbaar zijn – en dus niet in een extra digitaal pakket. RTL speelt met de nieuwe zender in op de fragmentatie van de tv-markt. En eigenlijk van het hele medialandschap. De samenleving individualiseert en specialistische zenders, sites en papieren media trekken meer publiek dan algemene uitgaven.

2 Voor wie gaat RTL Z uitzenden?

RTL beschrijft de doelgroep als „zakelijk geïnteresseerde en ondernemende Nederlanders”. „Die kijkers bereiken we nu onvoldoende op de momenten dat we er zijn met RTL Z”, zegt Bert Habets, bestuursvoorzitter van RTL Nederland. RTL Z is nu te zien van 8.00 tot 18.00 uur. Adverteerders definiëren de doelgroep als AB1, de ‘hogere welstandsklasse’. Die consumenten zijn aantrekkelijk voor advertenties van de duurdere merken, die bijvoorbeeld ook NRC Handelsblad een plek wil bieden in het tweemaandelijkse magazine bij de weekendkrant DeLUXE.

3 Die ondernemende kijkers volgen het beursnieuws toch al via andere kanalen?

Het nieuwe RTL Z moet daarom onderdeel gaan uit maken van een „breed en innovatief businessnetwerk”, aldus directeur Habets. Dat netwerk bestaat verder uit nieuwsdiensten op smartphone, tablet en online plus zakelijke evenementen.

4 Alleen beursberichten, vul je daar een 24 uurs-zender mee?

De zender zal niet alleen beursberichten en financieel-economisch nieuws brengen, maar ook aandacht besteden aan bredere ontwikkelingen in het zakenleven, technologie, lifestyle en reizen. En, zegt Habets, er is uiteraard ook plek voor breaking news op andere terreinen dan economie. „Het is nog te vroeg om concreet te zijn over de programmering, maar de RTL Nieuws-redactie heeft heel veel ideeën.”

5 Is het initiatief kansrijk?

Nieuws houdt zich niet aan kantoortijden. En dus moet het een verademing zijn voor de RTL-redactie om op elk moment van de dag belangrijk nieuws te kunnen melden. Het project staat of valt met een integratie van tv en digitaal. Niet naast elkaar, maar elkaar versterkend. De concurrentie met de publiek gefinancierde NOS wordt heftiger. RTL Z moet oppassen voor het ‘CNN-effect’: te veel keer ‘breaking news’ in beeld zorgt voor inflatie van het begrip en vermoeidheid bij de kijkers.

6 Is een nieuwszender niet een taak van de publieke omroep?

De publieke omroep en met name de NOS droomt al jaren van zo’n nieuwskanaal. In 2012 zei NOS-directeur Jan de Jong: „Ik heb het gevoel, de overtuiging en de kracht om samen met de regionale omroepen een nieuwszender te bouwen.” Na veel vergaderen – en forse bezuinigingen op het mediabudget – weten de landelijke en regionale omroepen nog steeds niet hoe ze moeten samenwerken.