Nike is ook tegen kindermishandeling en huiselijk geweld

Pre dawn editorial view of downtown Los Angeles. California.

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Nike is apetrots op de sportlieden die ruim worden betaald om met de swoosh op hun schoenen en kleding te rennen en spelen. Totdat ze de fout ingaan. Vermoord je je partner (de Zuid-Afrikaanse atleet Oscar Pistorius), sla je je verloofde bewusteloos (de American football-speler Ray Rice) of laat je lelijke littekens op je mishandelde kleuter achter (Adrian Peterson, ook een footballer uit de VS) dan verbreekt Nike toch echt de banden.

Het Amerikaanse sportkledingbedrijf kreeg donderdag kritische vragen tijdens de aandeelhoudervergadering, zoals de Wall Street Journal schrijft. “Verandert uw denken over de sponsoring van professionele sportlieden door deze incidenten?” Brand president Trevor Edwars, die voor het overige in juichstemming was, zei nee. Het gaat om de feiten, om de situatie, elk geval is anders, zei hij ernstig. Het gaat om de dollars die we juist via de topsport verdienen voor jullie, de aandeelhouders, bedoelde hij.

De videopresentatie ging gepaard met ‘enige opschepperij’, zoals Chairman Phil Night en CEO Mark Parker zeiden. Nike werd vorig jaar immers de wereldwijde nummer 1 van alle sportmerken, tot ergernis van Adidas. Dat feestelijke feit kon donderdag niet worden overschaduwd door de associatie met vrouw- en kindmishandelaars.

Voor de zekerheid liet Nike vorige week wel weten dat het bedrijf “op geen enkele manier kindermishandeling of huiselijk geweld goedkeurt”.

Apple neemt Google op de korrel

Wie dacht dat Apple zijn persoonlijkheid en lef een beetje kwijt was sinds de dood van oprichter Steve Jobs, kan vandaag terecht bij The Verge. De site heeft niets dan lof voor de nieuwe privacy-verklaring van Apple, die geschreven is door topman Tim Cook persoonlijk. Cook valt Google aan en kiest de kant van de klant, zegt hij, in dit tijdperk waarin persoonlijke gegevens door geheime diensten en bedrijven (als Google) worden gezien en verkocht.

De nieuwe iPhone 6 is er vanaf vandaag, maar de vernieuwing ter bescherming van privacy zit in het nieuwe besturingsysteem iOS8. Wat Cook daarover schrijft is een soort manifesto: “We bouwen geen profiel op om aan adverteerders te verkopen. We maken je opgeslagen informatie niet te gelde. En we lezen je email of berichten niet” voor marketingdoeleinden. Zonder de concurrent te noemen, is het een aanval op Google - want dat is precies wat Google doet. Als iets gratis is, vindt Cook, is de gebruiker vanzelf geen klant maar een product. Zie Google en Facebook.

Bij The Verge hopen ze dat het tot een heuse privacy-veldslag komt tussen de twee tech-reuzen. Als Google boos wordt en het nieuwe besturingsysteem voor Android nog beter en veiliger maakt? Dat zou pas mooi zijn voor de gebruiker/klant/product.

Laatste tech-tycoon kapt

Bill Gates is tien jaar geleden gestopt als almachtige topman van Microsoft. Steve Jobs van Apple overleed in 2011. Net als Larry Ellison richtten zij als ambitieuze nerds tech-bedrijven op - om schatrijk te worden van het succes in hardware en software. Nu stopt ook Ellison (70) ermee, althans als CEO.

Het is ‘t einde van een tijdperk. Niemand diende langer als oprichter annex topman in Silicon Valley. Ellison begon het bedrijf in 1977, en het bleek inderdaad een orakel te zijn. Heden ten dage heeft Oracle een marktwaarde van 182 miljard dollar: 140 miljard euro. Maar het nieuws van zijn terugtreden viel niet goed onder beleggers, zeker omdat er donderdag ook tegenvallende kwartaalcijfers waren terwijl Oracle probeert aansluiting te vinden bij de snel groeiende branche van cloud-technologie. De beurskoers daalde 2 procent in New York.

Ellison blijft betrokken bij zijn onderneming. Niet dat hij nog hoeft te werken. Hij is een van rijkste personen ter wereld, met gigantische huizen, zeilteams en andere speeltjes.