Netflix, maar dan toch anders

Actrice Hanna Verboom begint een eigen online filmkanaal. Voor 5 euro per maand films kijken, gekozen door BN’ers.

Hanna Verboom: „We weten natuurlijk nooit of het aanslaat. Het is een avontuur.” Foto Roger Cremers

Tien jaar geleden ontstond het idee bij actrice Hanna Verboom (31). En nu, half oktober, gaat haar videoplatform Cinetree online. Het is het nieuwste filmkanaal van Nederland.

Gebruikers kunnen straks voor 5 euro per maand een abonnement nemen op de website. Daarvoor krijgen ze zo’n tien films per maand, die de gebruikers online kunnen bekijken. Twee keer per week komt er een nieuwe film online.

De films zijn geselecteerd door bekende ‘verhalenvertellers’, oftewel curatoren. Onder andere journalist Joris Luyendijk, voormalig politica Femke Halsema en actrice Halina Reijn hebben zich aan het project verbonden. Zij kiezen de films waarvan zij vinden dat het publiek deze zou moeten zien.

Door het grote aanbod aan speelfilms zijn sommige titels, die een diepe indruk op de actrice achterlieten, moeilijk te vinden voor het publiek zegt Verboom. Als voorbeeld noemt ze The Constant Gardener, over liefde en corruptie in Afrika. Verboom: „Ik heb sterk het gevoel dat er een plek moet zijn waar deze films bekeken mogen worden.”

Er is al Netflix, HBO, Videoland en Pathé Thuis. Alwéér een nieuw videoplatform. Hoe gaat Cinetree zich onderscheiden?

„Het is niet te vergelijken met Netflix. Daar kunnen, en willen wij niet mee concurreren. We zoeken de echt bijzondere films. Kijk, als je naar een boetiekje gaat, hangen daar vijf jurken aan hangertjes. De omgeving is prachtig en er is aandacht besteed aan de presentatie. Dat is een verschil met winkelen in een outlet store. Daar hangen honderden jurken. Het is goedkoper en er is meer keus, maar in de boetiek ga je anders kijken naar het product dat er is.”

Wat is de rol van de curatoren? Is het een manier om publiek te bereiken?

„Dat is tweeledig. We zijn een ‘social business’, ons platform is ontstaan vanuit liefde voor de film en niet zozeer vanuit een commercieel oogpunt. De curatoren voelen dezelfde liefde voor een goed verteld verhaal en willen hun naam aan het concept verbinden. Maar ik zal niet ontkennen dat bekende namen natuurlijk goed werken om bekendheid te genereren.”

Zijn de curatoren vrij in hun filmkeuze?

„We hebben het gedachtegoed van Cinetree uitgelegd en de curatoren vervolgens de vrijheid gegeven om zelf films te selecteren. Alles kan: van blockbusters als Intouchables tot klassiekers als Magnolia en onbekende documentaires of een film van Omar Sharif uit 1961 die niet online te vinden is. Het is een mooi en moeilijk proces om daar de rechten van te verkrijgen. Die films willen we daarom ook langer aanbieden in de vorm van een archief.”

Cinetree zou aanvankelijk worden gefinancierd met crowdfunding. Waarom toch niet?

„Met crowdfunding ligt de focus op ‘we moeten de leden hebben, anders gaan we het niet redden’. Voor het opzetten van Cinetree hebben we nu een investeerder gevonden [die Verboom niet bekend wil maken], maar we hopen binnen een paar maanden naar de tienduizend abonnees te gaan. Dan hebben we de kosten voor de filmrechten gedekt.

„Met de opbrengst willen we ook zelf een film gaan maken. We hebben bijvoorbeeld een idee om een politieke film te maken: over het Internationaal Strafhof in Den Haag, maar het kan nog alle kanten op. Eén film per jaar zou al fantastisch zijn en daar hebben we eerst die abonnees voor nodig.”

Gaat het lukken?

„We weten natuurlijk nooit of het aanslaat. Het is een avontuur. Maar als het goed gaat, zou ik ook wel willen uitbreiden naar het buitenland.”