Hoe versla je Airbnb? Door Airbnb na te doen

Charles houdt van knus. In zijn stulpje in Amsterdam branden kaarsjes, orchideeën sieren de badkamer. Zijn appartement, met fantastisch uitzicht op de Prinsengracht, is te huur voor 241 euro per nacht, inclusief een gevulde koelkast. Klinkt als Airbnb, toch?

De site waarop Charles zijn appartement aanbiedt heet BeMate.com en is van de Spaanse hotelketen Room Mate, eigenaar van 21 designhotels wereldwijd. Room Mate lanceerde deze week een eigen particuliere verhuursite met de uitstraling van Airbnb. In tien steden kun je er nu appartementen huren van particulieren.

Imitatie is een van de vele strategieën die de hotelbranche wereldwijd aangrijpt om zich te wapenen tegen de particuliere verhuursite. Hotels zoeken in razend tempo naar een toekomstbestendig concept. Nodig? Ja, want al gaat het met de Nederlandse hotelbranche volgens alle rapporten en CBS-cijfers nog best goed, de pijn van Airbnb zal ooit worden gevoeld. En wel binnen enkele jaren, verwacht de branche. Hoe proberen hotels terrein terug te veroveren op Airbnb?

Bron: ABN AMRO / Horwath HTL

1. Budget

‘Budget’ is zo’n strategie waarmee hotels de slag willen winnen. Het eerste Moxy-hotel in Milaan opende deze maand, een samenwerking van Ikea met de Amerikaanse hotelgigant Marriott. Van het ‘hippe’ Moxy moeten er binnen tien jaar wereldwijd 150 zijn. Kamerprijs: 70 tot 95 euro. Al eerder betrad budgetvliegmaatschappij Easyjet de hotelbranche. Van haar Easyhotels zijn er wereldwijd nu vijftien.

Beeld Moxy MilanBeeld Moxy Milan

2. Local

Een andere strategie heet ‘local’. Gasten van hotelketen Indigo krijgen online uitgaanstips van echte buurtbewoners. Andere hotels zoeken werknemers uit de buurt die hun gasten kunnen bijpraten over de nieuwste koffietent. En veel hotels zijn al lang niet meer een vesting bewaakt door de receptionist. Lobby’s als die van voorloper Hotel Gansevoort in New York veranderen in cafés of nachtclubs waar ook buurtbewoners welkom zijn.

Nachtclub Provocateur in hotel Gansevoort, New York

3. Story-telling

Zo’n ‘local feel’ neigt al wat naar Airbnb en is onderdeel van de grootste hoteltrend van dit moment: ‘story-telling’. “Hotels moeten een verhaal vertellen, beleving toevoegen, experience”, zegt Hans Vugts, directeur van Hotel Casa 400 in Amsterdam en bestuurslid van de branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland.

Beleving is waarmee Airbnb stilaan de markt verovert, al is het maar vanwege die loszittende balk of luidruchtige bovenbuurman. Maar voor hotels, zegt Vugts, is zoiets veel moeilijker.

“Welk verhaal moet een hotelketen die al dertig jaar hetzelfde doet vertellen?”

Mag het allemaal eigenlijk wel?

Net zo onduidelijk is of het allemaal wel legaal is wat Room Mate doet met Bemate.com. Ze verhuren nu twintig appartementen in de Amsterdamse binnenstad, in prijs varierend van 100 tot 975 euro per nacht. De aangeboden huizen zijn volgens Massimo del Principe, manager van Hotel Aitana in Amsterdam (ook van Room Mate) eigendom van particulieren en zullen permanent worden verhuurd, waarvan enkele mogelijk tot aan veertien personen. Maar volgens de nieuwe gemeentewet van Amsterdam mag je je woning maximaal twee maanden per jaar verhuren aan maximaal vier personen per keer met toestemming van de Vereniging van Eigenaren.

“Ik kreeg de indruk dat over dit aspect nog niet zo goed was nagedacht”, zegt Hans Vugts die daarover gisterochtend een gesprek had met Del Principe.

“Dit klinkt als een illegaal hotel, zei ik. Een adequaat antwoord kreeg ik niet. Ik zei: overleg het dan misschien eerst nog even met de gemeente, of met je baas in Spanje.”