Hardlopen goedkoop? Jouw hobby is big business

Organisatoren verdienen goed geld aan hardloopevenementen zoals de Dam tot Damloop, die komend weekend van start gaat. Een Belgisch bedrijf probeert de Nederlandse markt in handen te krijgen.

Foto Thinkstock

Een paar schoenen, sokken en de openbare ruimte. Meer heb je niet nodig om te kunnen hardlopen. Gezond, gemakkelijk, goedkoop.

Toch zijn grote hardloopevenementen commercieel uiterst interessant voor organisatoren. Zo interessant, dat een Belgische partij zich op de grote Nederlandse hardloopevenementen heeft gestort. Doel: de hele Nederlandse markt overnemen om zo geld te verdienen.

Sportmarketingbedrijf Golazo heeft grote ambities. De Belgen zijn dit jaar onder leiding van topman en voormalig topsporter Bob Verbeeck begonnen een aantal grote organisaties in hardlopend Nederland over te nemen. Like2Run (marathon van Rotterdam), Stichting Marathon Eindhoven en mogelijk ook Topsport Noord Nederland (TNN, organiseert de 4 mijl van Groningen) zijn dit jaar al in Belgische handen gevallen.

Wordt het een eenheidsworst?

Nederlandse organisaties reageren verdeeld. Het scheelt dat de ingelijfde organisaties nauwelijks veranderen. De directeuren en werknemers mogen blijven zitten. Zij roemen de mogelijkheden dankzij de komst van Golazo. „Ze brengen geld en expertise mee”, zegt directeur Grietje Pasma van TNN. „We kunnen nu een kostbare professionaliseringsslag maken”, zegt directeur Edgar de Veer van Stichting Marathon Eindhoven.

Maar anderen zijn bang voor een toenemende homogeniteit op de Nederlandse hardloopmarkt. „Er kan een monopolie ontstaan”, zegt directeur Ronald Veerbeek van Stichting Zevenheuvelenloop. Hij vreest voor ‘eenheidsworst’ onder hardloopevenementen. Ook adjunct-directeur Cees Pronk van Le Champion (Dam tot Damloop) ziet het anders: „Het lijkt mij gezond als er verschillende organisaties zijn die evenementen organiseren.”

Er zijn in Nederland 2.050 hardloopevenementen per jaar: elk weekend gemiddeld 39 wedstrijden. De echt grote evenementen – zoals de Dam tot Damloop of de marathons van de grote steden - zijn in handen van een vijftal professionele organisaties. De rest wordt georganiseerd door vrijwilligers.

Le Champion en de Stichting Zevenheuvelenloop zijn stichtingen zonder winstoogmerk. De andere drie partijen hebben commerciële doeleinden – TNN, ProRun (Utrechtse Singelloop) en dus het Belgische Golazo. Zij verdienen geld met onder andere inschrijfgelden, sponsoren en subsidies.

Het gaat om aardige bedragen. De marathon van Rotterdam heeft een begroting van 3 miljoen euro. ProRun verdiende met de Utrechtse Singelloop van vorig jaar zo’n 50.000 euro, op een begroting van ruim een half miljoen euro.

Minder kosten, meer opbrengsten

Voor Golazo zijn de overnames onderdeel van schaalvergroting. Het moet leiden tot relatief minder kosten en meer opbrengsten. De vaste lasten voor het opzetten van het parcours zijn hoog, maar eenmalig. Hoe meer betalende lopers daar overheen gaan, hoe groter de inkomsten.

Daarnaast wil het Belgische bedrijf de naamsbekendheid van het Energy Lab en de app ‘Hardlopen met Evy’ promoten. Energy Lab is een keten van centra waar je je kunt laten testen en advies kunt inwinnen over sporten, zoals trainingsschema’s voor hardlopen. Aan de app, al door 360.000 Nederlanders gedownload, verdient Golazo door geld te vragen voor het downloaden van loopschema’s.

Golazo heeft een uitgekiend moment gekozen. De Nederlandse markt is kwetsbaar. Terwijl de vraag naar hardloopevenementen stijgt, komen veel vrijwillige organisaties in de problemen door zwaardere vergunningseisen van gemeentes.

Het Belgische bedrijf maakt er geen geheim van dat het alle grote Nederlandse hardloopevenementen wil overnemen. „We willen landelijke dekking”, zegt Verbeeck. De Belg wil met zo veel mogelijk organisaties samenwerken. Daarbij wordt Golazo wel de baas en geldschieter.

Bijkomend voordeel is dat zo ook grote sponsoren gemakkelijker benaderd kunnen worden. Het uiteindelijke doel is een Europees netwerk van grote hardloopevenementen. Uiteindelijk wil Golazo een Europees netwerk van grote hardloopevenementen creëren.

Ook ProRun en de Zevenheuvelenloop zijn benaderd. „Ze gooien overal visjes uit”, zo omschrijft directeur Rob Pauel van ProRun de interesse van de Belgen. Hij wees het aanbod af. „We vinden het veel te leuk dit zelf te doen.” Voorzitter Ronald Veerbeek van de Stichting Zevenheuvelenloop heeft een kennismakingsgesprek gehad. „Voorlopig blijft het hierbij. We doen dit niet om geld te verdienen.”

Internationaal deelnemersveld

Een sleutelfiguur voor de Belgen is de Nederlander Jos Hermens, ook voormalig topatleet en in het bezit van een groot netwerk. Met zijn bedrijf Global Sport Communications verzorgt hij het deelnemersveld voor bijna alle grote Nederlandse hardloopevenementen. Ethiopische toplopers als Haile Gebrselassie en Kenenisa Bekele staan bij hem onder contract.

Dit jaar bracht Hermens de Belgen in contact met verschillende Nederlandse organisaties. Hij wil voorkomen dat evenementen tot enkel entertainment verworden en dat topatleten – zijn voornaamste broodwinning – niet meer deelnemen. Door samen te werken met Golazo voorkomt hij dat. „Er staat in de contracten dat er een internationaal deelnemersveld moet zijn”, zegt Hermens.

Golazo heeft intussen grote plannen. Verbeeck wil naast Nederland ook evenementen in Italië, Duitsland en Frankrijk organiseren. De Nederlandse concurrentie die nog over is wacht af. „Wij zijn nog niet door Golazo benaderd”, zegt adjunct-directeur Pronk van Le Champion. „Maar we houden ze scherp in de gaten.”