Halina Reijn kiest een film voor je

Actrice Hanna Verboom ging er een jaar tussenuit. Waarom? Omdat ze films wil laten zien die een bijzonder verhaal vertellen. Het online videoplatform Cinetree wordt vandaag gelanceerd.

Tien jaar geleden ontstond het idee bij actrice Hanna Verboom (31). En nu, half oktober, gaat haar videoplatform Cinetree online. Het is het nieuwste filmkanaal van Nederland.

Gebruikers kunnen straks voor vijf euro per maand een abonnement nemen op de website. Daarvoor krijgen ze zo’n tien films per maand, die de gebruikers online kunnen bekijken. Twee keer per week komt er een nieuwe film online.

De films zijn geselecteerd door bekende ‘verhalenvertellers’, oftewel curatoren. Onder andere journalist Joris Luyendijk, voormalig politica Femke Halsema en actrice Halina Reijn hebben zich aan het project verbonden. Zij kiezen de films waarvan zij vinden dat het publiek deze zou moeten zien.

Door het grote aanbod zijn sommige films, die een diepe indruk op de actrice achterlieten, zoals The Constant Gardener, moeilijk te vinden voor het publiek zegt Verboom.

„Ik heb sterk het gevoel dat er een plek moet zijn waar deze films bekeken mogen worden.”

Alwéér een nieuw videoplatform. Hoe gaat Cinetree zich onderscheiden?

„Mensen moeten het zien als een nieuw ding. Het is niet te vergelijken met Netflix. We willen uniek zijn in het zoeken van bijzondere films. Kijk, als je naar een boetiekje gaat, hangen daar vijf jurken aan hangertjes. De omgeving is prachtig en er is aandacht besteed aan de presentatie. Dat is een verschil met winkelen in een outlet store. Daar hangen honderden jurken. Het is goedkoper en er is meer keus, maar in de boetiek kijk je anders naar het product.”

Wat is de rol van de curatoren? Is het een manier om publiek te bereiken?

„Dat is tweeledig. We zijn een ‘social business’, ons platform is ontstaan vanuit liefde voor de film en niet zozeer vanuit een commercieel oogpunt. De curatoren voelen dezelfde liefde voor een goed verteld verhaal en willen hun naam aan het concept verbinden. En bekende namen werken natuurlijk ook goed.”

Zijn de curatoren vrij in hun keuze?

„We hebben het gedachtegoed van Cinetree uitgelegd en de curatoren vervolgens de vrijheid gegeven om zelf films te selecteren. Alles kan: van blockbusters als Intouchables tot klassiekers als Magnolia of een film van Omar Sharif uit 1961 die niet online te vinden is. Het is een mooi en moeilijk proces om daar de rechten van te krijgen.”

Op wat voor publiek zetten jullie in?

„We richten ons op filmliefhebbers, maar de curatoren trekken verschillende doelgroepen aan. Cabaretier Jeroen Koningsbrugge trekt een ander publiek dan Halina Reijn, en de films van Halina Reijn verschillen weer van de keuzes van Joris Luyendijk. Ook nodigen we maandelijks gastcuratoren uit.”

Aanvankelijk zou Cinetree gefinancierd worden met crowdfunding. Waarom toch niet?

„Met crowdfunding ligt de focus op ‘we moeten de leden hebben, anders gaan we het niet redden’. Maar we geloven in ons concept. Iedereen die meewerkt, doet dat voor een habbekrats. Voor het opzetten van Cinetree hebben we nu een investeerder, maar we hopen binnen een paar maanden naar de tienduizend abonnees te gaan. Dan hebben we de kosten voor de filmrechten gedekt en kunnen we zelf een film gaan maken. We hebben bijvoorbeeld een idee voor een politieke film: over het Internationaal Strafhof in Den Haag. Maar het kan nog alle kanten op. Eén film per jaar zou al fantastisch zijn.”

Wat verwacht je van de lancering?

„We weten natuurlijk niet of het aanslaat, maar het is een avontuur. Ik vind het zelf zo prachtig wat we hebben gemaakt, ik zou er zeker twee keer zoveel geld voor over hebben per maand. En als het goed gaat, zou ik ook wel willen uitbreiden naar het buitenland.”