O Brother, Where Art Thou?

Canvas, 20.40-22.20u.

(Joel en Ethan Coen, 2000). Cameraman Roger Deakins gaf het woord ‘ontgroening’ een heel nieuwe betekenis in O Brother, Where Art Thou? In de postproductie werd de hele film digitaal gescand en op harde schijf gezet, waarna het groen werd teruggebracht naar geeltinten en okerkleuren. Dit omdat Joel en Ethan Coen graag wilden dat hun film eruit zou zien als een met de hand ingekleurde ansichtkaart ten tijde van de crisisjaren. Het eindresultaat mag er zijn: de shots van Mississippi, waar de begroeiing normaal gesproken felgroen is, stralen een prachtig geelachtig licht uit. Het geeft O Brother, Where Art Thou? een onaards gevoel mee dat goed past bij de mythische dimensie van de volgens de broers op Homerus Odyssee gebaseerde film. De episodische vorm wijst daar op, maar de inhoud is een al Amerikaanse (sub)cultuur, het Coen-compendium van populaire cultuur: van Dapper Dan haarpommade tot de fraaie bluegrass op de soundtrack, die dan ook een bestseller werd. Oh ja: er is ook een amusant verhaal over drie mannen die uit de gevangenis ontsnappen en op zoek gaan naar de schat die een van hen ergens in een groot bos verborgen heeft.

André Waardenburg