Bitcoin-pinpas geïntroduceerd in Australië

The silhouette of Japan's highest Mt. Fuji is seen beyond buildings in Tokyo in this November 15, 2012 file photo. Two U.S. billionaires are betting on rival cities, Tokyo and Osaka, to be the first in Japan to open casino resorts - once the government gives the go-ahead to legalise gambling. In a race for first-mover advantage, 76-year-old Chicago real estate mogul Neil Bluhm has set his sights on the southern commercial hub of Osaka, while Las Vegas gaming tycoon Sheldon Adelson, four years his senior, is putting his weight behind a Tokyo flagship resort. REUTERS/Toru Hanai/Files (JAPAN - Tags: BUSINESS CITYSPACE ENVIRONMENT)

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het Australische bitcoin-wisselkantoor Coinjar brengt binnenkort een bitcoin-pinpas op de markt, schrijft The Age. Het is een van de eerste betaalpassen voor bitcoins ter wereld, aldus de Australische krant. “We wilden dat onze klanten gemakkelijker hun bitcoins uit kunnen geven”, zegt topman Asher Tan.

Gebruikers van de bitcoin-pinpas kunnen hun bitcoins op de kaart laden. Bij betalingen worden de bitcoins omgerekend in Australische dollar, tegen de gemiddelde dagkoers. CoinJar vraagt per oplaadbeurt wel een commissie van maar liefst 1 procent.

De koers van bitcoin is al een paar weken flink aan het dalen. Tegelijkertijd maken steeds meer bedrijven bekend bitcoin als betaalmiddel te accepteren. Eerder deze maand zei PayPal voortaan bitcoins te accepteren.

Chinese vrouwen stuwen diamantverkopen naar record

Nog nooit werden er wereldwijd zo veel diamanten verkocht als vorig jaar, meldt de Zuid-Afrikaanse diamantverkoper De Beers. En dat komt vooral door de kooplust van Chinese vrouwen (en hun partners), vertelt CNBC.

In 2013 werd er op de diamantmarkt 79 miljard dollar omgezet, zo stelt De Beers in zijn Diamond Insight-rapport. Dit verkooprecord werd vooral veroorzaakt door een stijgende vraag naar diamanten in China. De verkopen in China groeiden vorig jaar met 14 procent. Tweederde van alle verkopen in het land werden trouwens gedaan door getrouwde vrouwen.

China is in korte tijd uitgegroeid tot een belangrijke afzetmarkt voor diamantproducenten. In 2003 was China nog goed voor 3 procent van de wereldmarkt, tien jaar later is dat gestegen naar 13 procent.

In de Verenigde Staten en Japan namen de verkopen daarentegen af.
De Beers verwacht dat diamanten de komende jaren duurder zullen worden, schrijft CNBC ook. Er zijn de laatste jaren maar weinig nieuwe mijnen ontdekt, en de huidige mijnen in Zuid-Afrika, Botswana en en Namibië raken langzaam uitgeput.

Sony en Samsung zetten in op virtual-reality

Als de topmannen van Sony en Samsung in hun nieuwe virtual reality-brillen kijken, zien ze enorme dollartekens. De Nikkei Review schrijft vandaag over de nieuwe apparaten van de twee techbedrijven.

Zowel Samsung als Sony presenteren hun nieuwe virtual reality apparaten op de gamesbeurs van Tokyo. De twee bedrijven hebben hoge verwachtingen van de nieuwe techniek. Vooral in de markt voor computerspelletjes kunnen de brillen erg populair worden, schrijft de Nikkei Review. Maar Samsung gaat bijvoorbeeld ook samenwerken met filmstudio Dreamworks.

Wat ook aantrekkelijk is voor Samsung en Sony, is dat er in China nog geen virtual reality-brillen worden gemaakt. De twee bedrijven hebben erg last van concurrentie uit China op de smartphonemarkt, terwijl hun duurdere modellen het vaak afleggen tegen de telefoons van Apple en Google.