Aandeel Alibaba schiet bij beursgang direct omhoog

Foto AP / Jason DeCrow

Iets voor zes uur Nederlandse tijd was het dan zo ver: Alibaba ging in New York naar de beurs. De introductieprijs van het aandeel was voorafgaand aan de historisch grote beursgang vastgesteld op 68 dollar. Maar toen de handel eenmaal werkelijk begon, steeg de waarde al snel naar 99 dollar, meldt persbureau Reuters.

Het betekent een stijging van liefst 46 procent. Er was vooraf al een hausse voorspeld. Analisten, die werden gepeild door persbureau Bloomberg, hadden gezegd te verwachten dat de koers zou oplopen tot meer dan 87 dollar per aandeel. De introductiekoers zou, met dramatische voorbeelden van beursgangen als die van Facebook in het achterhoofd, conservatief zijn gehouden.

De verwachte openingskoers werd echter in korte tijd meermaals naar boven bijgesteld door beursbedrijf NYSE in New York. Uiteindelijk startte het aandeel op 92,70 dollar, waarna het dus al snel nog verder steeg. Op basis van de openingskoers van 92,70 dollar is Alibaba 228,5 miljard dollar waard.

Marktplaats, Amazon en Paypal in één

Er werd met spanning naar de beursgang van het Chinese bedrijf uitgekeken. Alibaba is het best te omschrijven als een combinatie van Marktplaats, Amazon en Paypal. Het bedrijf doet dat via verschillende websites. De belangrijkste zijn: Alibaba, Taobao, TMall en Alipay. Via de drie laatste websites alleen al hebben consumenten toegang tot een bazaar met meer dan tien miljoen winkels.

Alibaba is een bedrijf van grote getallen. Het bedrijf heeft circa 80 procent van de Chinese online detailhandel in handen, becijferde analistenbureau Morningstar. En dat is met 618 miljoen Chinese internetgebruikers een enorme markt. Alibaba ontvangt jaarlijks 14,5 miljard bestellingen, zegt het bedrijf.

Chinese internetmarkt groeit razendsnel

Het succes van Alibaba, dat zijn geld verdient met de online advertenties en met het ontwerpen van websites voor de miljoenen ‘winkels’, berust volgens analisten op drie pijlers. De eerste: er is een systeem ontwikkeld om de betrouwbaarheid van verkopers te verifiëren. De tweede: verkopers worden via Alibaba-dochter Alipay gegarandeerd betaald. En de derde: klanten hoeven nooit lang te wachten op hun aankoop, want het netwerk van staats- en particuliere bezorgdiensten is op spectaculaire wijze uitgebreid.

Het staat vast dat de Chinese internetmarkt snel groeit en in 2020 groter zal zijn dan de markten van de Verenigde Staten, de drie grootste EU-landen en Japan samen. Alibaba zal ook wereldwijd een belangrijke rol gaan spelen. Daarom ging de onderneming vandaag dus in de Verenigde Staten naar de beurs.

Er is kapitaal nodig om de concurrentie in thuismarkt China voor te blijven en ook in het Westen voet aan de grond te krijgen. Alibaba moet volgens analisten investeren in sociale media. Want nu al is duidelijk dat winkelen via smartphones en tablets de nieuwe trend wordt.