Van beurzen tot bladen: zo loop je binnen met 50-plussers

Zo’n 50.000 vierkante meter vloer, 600 stands en ruim 100.000 ouderen. In de Utrechtse Jaarbeurs is deze week de 50PlusBeurs. Volgens de organisatie de grootste ter wereld. Motto? ‘Het leven daagt je uit’.

Wie in de organisatie van de beurs duikt, komt een klein ouderenimperium met steeds dezelfde spelers tegen. “Mensen die iets willen in de seniorenmarkt kennen mij en ik hen”, zegt beursorganisator Alexander van de Kerkhof (52).

De markt is groot

Vijftigplussers zijn dé groeimarkt van Nederland: vanaf 2019 maken ze de meerderheid van de volwassen bevolking uit.

En ze hebben geld, benadrukt Van de Kerkhof. Uit recent onderzoek van ING blijkt dat ouderen (65+) de enige categorie zijn waarvan het vermogen sinds de crisis wél groeide: van 84.000 euro in 2008 tot 107.000 in 2012. Van de Kerkhof:

“Relatief weinig ouderen doen het slechts op een AOW-tje. Ze krijgen bijna allemaal pensioen, vaak ook aanvullend.”

Bedrijven zijn veranderd

Toen hij in 1993 - vanwege het Europese Ouderenjaar - zijn eerste beurs organiseerde, werden ouderen nog gezien als “ziek, zwak en misselijk”. Negentig procent van de stands was van non-profit organisaties. De paar standhouders die wél wilden verkopen (zoals PTT), kwamen met producten als een telefoon voor doven en slechthorenden.

Tegenwoordig heeft Van de Kerkhof een wachtlijst, staan er vooral bedrijven en is de hele benadering van de doelgroep veranderd. Zelfs de erotische winkel Christine Le Duc staat er:

“Door het succes van Vijftig Tinten Grijs zien wij een toename van het aantal vijftigplussers die op onderzoek uitgaan en die nieuwsgierig zijn naar erotiek en alles wat daarbij hoort.”

De wereld is klein

Acht jaar geleden verkocht Van de Kerkhof 50 procent van zijn aandelen aan Senioren Publications Nederland. SPN is dé uitgever voor ouderen en zit achter het populaire maandblad Plus Magazine (oplage 250.000). Het bedrijf werd in 1990 opgericht als joint venture tussen het Franse Bayard Presse en de Belgische Roularta Media Group.

Plus komt voort uit het in 1968 in Frankrijk opgezette ouderenblad Notre Temps, vertelt SPN-directeur Dirk Oeyen. In 1988 volgden de twee Belgische edities, de Nederlandstalige versie voor Vlaanderen werd Onze Tijd genoemd. Het blad kwam in 1990 naar Nederland en zou ook zo gaan heten. “Maar toen kregen we een kort geding aan de broek van HP/De Tijd dat toen nog De Tijd heette.” Vandaar: Plus.

SPN besloot ook mee te doen aan de ouderenbeurs. Oeyen:

“Wij verkopen adverteerders nu een combinatie. Bijvoorbeeld een reportage over een auto in het magazine en een plek op de beurs op het autoplein.”

Zowel Van der Kerkhof als SPN hebben inmiddels een aardig ouderenimperium met nauwe banden. Van de Kerkhof organiseert met zijn Plusproducties ook onder meer de Nationale Gezondheidsbeurs. Hoewel omzet en winstcijfers niet openbaar zijn, blijkt uit jaarverslagen dat in zijn B.V. ruim 2,6 miljoen euro aan reserves staat.

SPN onderneemt ook veel. Het is eigenaar van websites zoals GezondheidsNet (900.000 unieke maandelijkse bezoekers) en Geld & Recht (300.000 bezoekers). Oeyen: “Die dienen de rechtstreekse interesse van vijftigplussers: daar proberen we onze unieke markt van te maken.” SPN zit tevens in een marktonderzoeksbureau en advertentiebureau voor ouderen.

Oeyen verbaast zich over het gebrek aan concurrentie in deze lucratieve markt:

“Het blijft toch hangen dat de markt niet sexy is, niet blits. Maar dat vinden wij niet erg.”