Taxicentrales ontwikkelen landelijke bestel-app

Foto ANP

De taxibranche gaat met eigen apps tegenwicht bieden aan taxi-app Uber. Drie van de grootste taxicentrales van Nederland maakten vandaag bekend een gezamenlijke bestel-app te ontwikkelen die in november beschikbaar moet komen. Zij deden dat op de eerste Nationale Taxidag, een vakbeurs georganiseerd door vakblad TaxiPro.

De app is ontwikkeld door de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), Taxicentrale Amsterdam (TCA) en de Utrechtse Taxi Centrale (UTC). Initiatiefnemer Sjaak de Winter van de RTC laat weten dat “alle kwaliteitsbedrijven” welkom zijn zich bij de app aan te sluiten, zolang ze zich aan de bestaande regelgeving voor taxichauffeurs houden. Hij uitte bij de presentatie stevige kritiek op UberPOP, een onderdeel van Uber dat chauffeurs in staat stelt zonder vergunning passagiers te vervoeren.

“Als de regering UberPop toestaat is er geen level playing field meer op de markt. Dat is volstrekt onacceptabel.”

Abonnementsmodel voor taxi’s

Softwarebedrijf TaxiID presenteerde op de beurs een abonnementsmodel waarmee kleine taxibedrijven hun eigen bestel-app in de appstores kunnen aanbieden. De apps van TaxiID hebben nagenoeg dezelfde functionaliteiten als die van Uber. TaxiID-directeur Jaap Koeman:

“Wij bieden bedrijven de mogelijkheid hun eigen Uberapp te lanceren, met behoud van de huisstijl en identiteit.”

Uberdirecteur Niek van Leeuwen vindt de komst van de nieuwe apps “hartstikke goed.”

“Wij zijn voorstanders van een open markt. Dat is in het belang van de consument. Overal waar Uber zijn intrede doet zien we dat de branche in zijn geheel verbetert.”

Uber: ‘Hartstikke goed’

Uber was vandaag uitgenodigd om deel te nemen aan een paneldiscussie over bestelapps, maar heeft afgezegd. Van Leeuwen:

“We krijgen heel veel aanbiedingen voor discussiemiddagen en evenementen, daar kunnen we niet allemaal op ingaan. We proberen ons te focussen op het runnen van een business.”

Bestel-apps zijn niet nieuw in de taxibranche. RTC heeft al drie jaar een eigen app voor de Rotterdamse markt en TaxiID lanceerde vier jaar geleden de eerste in Nederland. Deze apps slaagden er niet in dezelfde naamsbekendheid te verwerven als Uber, dat in meer dan tweehonderd steden wereldwijd actief is.