Onverwacht: het antwoord van Nederlandse taxichauffeurs op Uber

Foto Reuters

Taxi-app Uber stelt de taxibranche op de proef en leidt wereldwijd tot rechtszaken. Maar Nederlandse taxibedrijven zien dat gevaar niet zo. Ze komen met een antwoord op Uber, zeggen ze. Vandaag op de Nationale Taxidag in Maarssen maken ze meer bekend. NRC Q vroeg negen taxibedrijven hoe ze de komende vijf jaar zaken gaan doen.

Harm Jan van Kammer, Taxi Noord, Groningen - 15 auto’s:

“Om Uber maken we ons niet zo druk. Wellicht komen ze naar Groningen, ja, maar daar kijken we dan wel weer naar. Laatst wilden we een app ontwikkelen, dat bleek behoorlijk ingewikkeld. Dat project hebben we toen stilgelegd.”

Jolanda Oosterman, Hilverink, Den Helder - 36 auto’s:

“Wij hebben niet zo’n last van al die zogenaamde concurrentie. We zijn een gevestigde naam in Den Helder. We hebben een keurmerk en leiden onze chauffeurs op. We maken ons dus niet zo’n zorgen.”

Vernieuwingen? Apps ontwikkelen? “Doen we niet aan, nee. Dat hoeft niet.”

Jan Akse, Taxicentrale Oegstgeest - 4 auto’s:

“Ik vind het een oninteressante discussie. Uber is niet verkeerd. Je moet als bedrijf gewoon zelf een beetje je best blijven doen. Met applicaties en dergelijke zijn we totaal niet bezig. We houden het op goed omgaan met onze klanten, zodat ze een reden hebben om aan mond-tot-mondreclame te doen. Dat werkt beter.”

Brahim Ilouamari, Taxi Service Maastricht - 8 auto’s:

“Of we over vijf jaar nog bestaan? Ik denk het wel. Om Uber maak ik me niet zoveel zorgen. Maastricht is een groot dorp, we hebben trouwe klanten. Daarbij concentreren wij ons vooral op zakelijk vervoer. Uber niet, voor zover ik weet.”

René Lensen, Utrechtse Taxi Centrale - 185 auto’s:

“Voordat wij omvallen moet er heel wat gebeuren. We bestaan uit 65 taxibedrijfjes. Als eentje wegvalt, komt er wel weer een ander. Zorgen zijn voor morgen, zei mijn moeder altijd. Als Uber naar Utrecht komt, dan komt er gewoon een concurrent bij. Een bedrijf heeft concurrentie nodig. Sowieso moet je altijd innoveren. Sinds een halfjaar hebben we een webapplicatie om onze centrale wat te verlichten.”

Roy Hilgers, St. Job (Rotterdam) – 150 auto’s:
“Uber lijkt me een beetje gebakken lucht. Ik merk er zelf niets van.” En UberPOP dan?

“Zou een jonge studente zich na het uitgaan veilig voelen in de auto bij een privépersoon? Vooraf betalen met creditcard bieden wij ook aan via onze mobiele site. Maar passagiers maken er zelden gebruik van. En ik durf te zeggen dat 85 procent van de boekingen nog altijd telefonisch gaat.”

Lucas Kooijman, Taxi Centrale Haaglanden - 90 tot 95 auto’s:

“We hebben niet echt aanwijzingen dat de komst van Uber ons zal raken, maar we hebben er natuurlijk wel over nagedacht. We zijn bezig met nieuwe projecten rond ons leerlingen- en VIP-vervoer. We zitten op Facebook, Twitter, hebben natuurlijk een eigen website. Er wordt nu ook gekeken naar een applicatie.”

Michal Feij, Taxistad (regio Amsterdam) - ‘veel meer dan 100’ auto’s

“Wij richten onze pijlen niet zozeer op wat Uber doet, meer op wat wij zelf doen. Maar Uber heeft een bom geld waar geen taxi tegenop kan, en is hartstikke illegaal bezig door met snorders te werken. Er is geen enkele controle.”

Mewis Koeman, Taxi ID - levert software aan 2.500 taxibedrijven:

“Chauffeurs zijn niet blij met Uber. Wij stellen bedrijven in staat om met een eigen app klanten op dezelfde manier te bedienen. De komst van Uber is voor ons heel goed. Het zorgt ervoor dat passagiers apps de norm gaan vinden.”