Innig verbonden? Waylon en Ilse DeLange hadden al lang ruzie

Het optreden oogde als een intens gesprek tussen twee geliefden. Op het podium tijdens het Eurovisie Songfestival in Kopenhagen cirkelde de camera intiem en dicht om hen heen. Maar de zangers Ilse DeLange en Waylon speelden theater bij het zingen van hun lied Calm After the Storm. Wat het publiek werkelijk zag was een duet van onderdrukte woede.

The Common Linnets met Ilse de Lange en Waylon op het podium tijdens de dress rehearsel, daags voor de finale van het Eurovisie Songfestival. ANP-KIPPA / Sander Koning

Het optreden tijdens het Eurovisie Songfestival in Kopenhagen oogde als een intens gesprek tussen twee geliefden. Maar Ilse DeLange en Waylon speelden theater bij het zingen van hun lied Calm After the Storm. Wat het publiek werkelijk zag was een duet van onderdrukte woede.

Al maanden voor hun optreden hadden de twee zangers hoogoplopende onenigheid. Dat zegt Waylon vandaag in een interview met NRC Handelsblad. Het duo ging innig verbonden, hand in hand, van het podium, maar buiten het zicht van de camera’s lieten de twee razendsnel elkaars handen los en knalden kleedkamerdeuren dicht.

“Er kwam een energie van ons af die niet te grijpen was en niet te benoemen is. Het spanningsveld tussen ons heeft de beleving van het liedje enorm vergroot. Het was magisch, maar niet per se positief.”

Opportunistisch

De ruzies gingen over de muzikale invulling van The Common Linnets, maar ook over zaken als de outfit van Waylon. Zijn spraakmakende hoed en leren pak liet hij uiteindelijk zelf maar ontwerpen. Een fors probleem was DeLanges breuk met haar manager, die ook de manager van Waylon was, én bleef. En Waylon wilde er niet uitzien als zomaar een bandlid.

“Ik heb een van de allermooiste optredens van mijn leven gegeven. En ik deed mijn countryhelden eer aan. Die hoed, die broek, zo liep ik er al als jochie bij. Ik ben er opportunistisch in gaan staan; het is ook míjn spotlight. Ik haal eruit in wat erin zit. We waren professioneel genoeg om het tot een goed einde te brengen.”

Twee kampen recht tegenover elkaar

Volgens Waylon waren The Common Linnets achter de schermen verdeeld in twee kampen die recht tegenover elkaar stonden. Voor de camera’s gedroeg het duo zich voorbeeldig bij promotie en concerten. Was dat theater?

“Uiteindelijk wel. Als ik inga op alle details ben ik weer de gebeten hond. Onlangs zei Ilse op televisie dat dit de meest zwarte periode in haar leven was en dat ze daar nooit meer naar terug wil. Mij heeft het dit geleerd: samenwerkingen zijn leuk. Met de nadruk op sámen. Ik wíl niet lastig zijn, maar ik wil inspraak. Niet zomaar meegaan in wat iedereen (zet een Twents accent op) ‘leeeeeuuuk’ vindt. Wat me steekt is dat alles nu wordt overgelaten aan speculatie. Laten we eens samen een interview geven. Benieuwd of ze dat aandurft.”

DeLange geeft geen interviews over deze affaire. Als Ilse DeLange & The Common Linnets is zij internationaal de boer op met andere zangers. Een kerstnummer van The Common Linnets verschijnt volgende maand samen met muziek van onder anderen Johnny Cash, Bob Dylan en Neil Young op het verzamelalbum An Americana Christmas.

Lees het volledige interview van NRC-muziekredacteur Amanda Kuyper met Waylon.