Beursgang Zalando moet half miljard opbrengen

De Duitse onlinemodewinkel Zalando wil ruim een half miljard euro ophalen met een beursgang. Europa kweekte zijn eigen e-commercegigant.

Amazon deed het, Alibaba doet het. En ook Zalando gaat het doen: naar de beurs. Gisteren maakt de Duitse onlinemodewinkel de details bekend van de beursgang op 1 oktober, die naar verwachting 507 tot 633 miljoen euro kan opbrengen.

Zalando is actief in vijftien landen. Het bedrijf, in 2008 opgericht in Berlijn, groeide naar een jaaromzet van 1,8 miljard euro vorig jaar. In dat jaar leed het bedrijf nog wel 118 miljoen verlies, maar in Duitstalige landen – Zalando’s belangrijkste afzetmarkt – is de winkel sinds dit jaar nipt winstgevend.

De marges in internethandel zijn flinterdun en dat geldt helemaal voor kleding: klanten sturen doorgaans de helft van alle bestelde kleding terug. Ze bestellen per ongeluk een verkeerde maat of het model valt tegen. Zalando draait op voor de retourkosten om de drempel voor klanten zo laag mogelijk te houden.

Dat hoge retourpercentage is vrij gebruikelijk in de onlinekledinghandel. Webwinkels willen zo groot mogelijke volumes verwerken om daarmee ook betere voorwaarden te bedingen bij hun leveranciers en logistieke partners.

Maar een lage marge wil nog niet zeggen dat een bedrijf het op de beurs niet uitstekend kan doen. De Amerikaanse onlinewinkelketen Amazon maakte decennialang kleine winst of leed zelfs verlies, toch is de koers in al die jaren gestegen. Amazon is ook actief in Duitsland en waagt binnenkort de overstap naar Nederland. De eerste gesprekken met uitgevers zijn al gevoerd.

Zalando brengt 11,3 procent van de aandelen naar de beurs en verwacht een opbrengst van 18 tot 22,50 euro per aandeel. Daarmee zou, als het aandeel per 1 oktober verhandeld wordt op de DAX in Frankfurt, Zalando een waardering krijgen van 5,6 miljard euro. Dat is een bescheiden bedrag vergeleken met het Chinese internetconglomeraat Alibaba. Alibaba zou met een beursgang, deze week in de VS, een historisch hoog bedrag van 16 tot 18 miljard euro kunnen ophalen – goed voor een beurswaarde van 125 miljard euro.

Zalando is een voorbeeld van een Europees techbedrijf dat de formule van het Amerikaanse Zappos.com (nu eigendom van Amazon) kopieerde en uitbreidde. De belangrijkste investeerders zijn het Zweedse Kinnevik (31,6 procent van de aandelen) en het Duitse Rocket Internet (17 procent). Achter dat bedrijf zitten Marc en Alexander Samwer, ondernemende broers die sinds de jaren 90 aan onlinehandel doen. In de VS worden ze ‘de kloonfabriek’ genoemd: ze kopiëren de formule van succesvolle Amerikaanse winkelsites, passen die toe op de Europese markt en verkopen die terug aan Amerikaanse bedrijven. Of, zoals in het geval van Zalando, ze verdienen hun investering terug met een goed getimede beursgang.