Salomon wil dat jij geld verdient aan hardlopend Nederland

VIJFHUIZEN - Deelnemers tijdens de jaarlijkse Mud Masters Obstacle Run op het voormalig Floriade terrein in de Haarlemmermeer. Duizenden sportieve hardlopers trotseren het modderparcours met spectaculaire hindernissen dat is aangelegd door mariniers. ANP OLAF KRAAK Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Commercial Manager Salomon Softgoods
Bedrijf: Amer Sports, een Franse multinational
Wat opvalt aan de vacature: Je moet werkervaring hebben bij een A-merk.

Wat doe je dan eigenlijk?

“Ervoor zorgen dat het juiste product tegen de juiste voorwaarden bij de juiste klant terecht komt”, zegt Arjen Buizer, country manager voor Nederland. Die producten zijn niet de ski’s, die het merk bekend hebben gemaakt. Andere afdeling. Jij gaat over outdoor- en wintersportkleding, tassen en vooral schoenen. Schoenen voor hiken, voor bergbeklimmen en voor trailrunning – elke vorm van rennen die niet op asfalt plaatsvindt. Daarin is Salomon marktleider.

Salomon verkoopt producten aan bijna elke sportzaak in Nederland. Denk aan de Perrysport, Intersport en de Beverwinkels. Elk van die ketens heeft een net iets ander assortiment, en jij zorgt ervoor dat de presentatie en het assortiment aansluit bij de specifieke wensen van elke keten en winkel. Daarbij bepaal je ook de prijs. Je krijgt een Europese prijslijst van het hoofdkantoor, maar regionaal mag je dat aanpassen.

“Onze salesmensen krijgen van jou het juiste gereedschap mee om producten te verkopen”, zo vat Buizer de baan samen. En als het om echt grote klanten gaat, of om aandacht van de media, dan wordt jijzelf naar voren geschoven.

Wat verdient dat?

Dat hangt af per individueel geval, meer kan Buizer zeggen. Een auto van de zaak hoort erbij, net als een bonus mits je goed presteert. En je hoeft je uiteraard geen zorgen te maken om je outfit. “We kleden onze mensen aan”, zegt Buizer.

Waarom zoeken ze iemand?

Het is een nieuwe functie.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand die wel veel van verkopen en de markt afweet, maar niet per se zelf wil verkopen. “Je bent gemiddeld één dag onderweg, de andere dagen werk je op kantoor”, weet Buizer. Daar analyseer je data en zet je de strategie uit voor betere kwaliteit en hogere verkoopcijfers.

Ook essentieel is affiniteit met sport. “Je hoeft niet zelf bergen te beklimmen”, zegt Buizer. “Maar je moet je wel kunnen inleven in de mensen aan wie je verkoopt.” Ga je wel jaarlijks een keertje op wintersport, dan kan dat goed van pas komen.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Nederland zit in de derde loopgolf. Al die mensen doen graag mee aan hardloopevenementen, onder meer obstacleruns, mudruns en trailruns zijn momenteel zeer populair.

En de schoenen die de deelnemers daarvoor nodig hebben? Precies, die van Salomon. Dat merken ze bij Amer Sports Nederland, dat volgens Buizer jaarlijks groeit met zo’n 7 à 8 procent. Ook de omzet van het moederbedrijf is gestegen van 1,6 miljard euro in 2009 naar 2,1 miljard euro nu.

Mocht je van al die mensen met Salomon-spullen zelf ook de kriebels krijgen, dan is jouw uitrusting in ieder geval verzorgd.