Sanoma laat haar bladen televisietje spelen op SBS

Een fröbelcursus, een mini-concert van Alain Clark of een sessie chocolade proeven. Libelle opent vandaag zijn eerste pop-upwinkel, het Libelle Beach Café in Haarlem. Zo wil het oudste vrouwenblad van Nederland de daling van de oplage keren, van 433.239 exemplaren (eerste kwartaal van 2011) naar 354.069 (eerste kwartaal van 2014). Maureen Belderink, adjunct-hoofdredacteur van Libelle: „We zoeken andere manieren om onze lezers te bedienen. Daar hoort fysiek contact bij.”

Producten in de winkel – Body Shop-zeep, Dolcis-schoenen of La Ligna-blazers – worden geleverd door partners van Libelle. Die betalen voore een plek in de winkel én voor media-aandacht in het blad, op de site en op sociale media, aldus Belderink.

Het blad doet meer. Zoals de Libelle Academy, met workshops ‘meubelstofferen’ of ‘creatief inpakken’. En de jaarlijkse Libelle Zomerweek, waar ook landelijke politici zich laten zien. En deze week was voor het eerst op SBS6 een Libelle-lezeres te zien in een kookprogramma. Het duurt zeven minuten en wordt gesponsord door Natures Pride, leverancier van exotische groenten en fruit.

Media boren steeds meer kanalen aan om zichzelf uit te bouwen als merk. Sanoma nam tv-bedrijf SBS over in 2011. Daarom heeft behalve Libelle ook AutoWeek nu een programma op SBS6: AutoWeek BigBoys. VTWonen is eind deze maand aan de beurt. Andere Sanoma-merken die wellicht binnenkort ook televisietje gaan spelen zijn Beau Monde en NU.nl.

„Beleving is cruciaal geworden, meedoen net zo. Dat moeten media aanbieden”, zegt lector crossmedia Ralph Stam van de Hogeschool Utrecht.

Zoals de Libelle-lezeres in het kookprogramma dus. Of LINDA-lezeressen die producten mogen testen en daarover hun mening kunnen geven in het LINDA.Lab.

Andere voorbeelden: het ‘verenigingshuis’ dat Avro en Tros openden in het Amsterdamse Vondelpark. De ‘thuiscoach-app’ van The Voice, waardoor kijkers zelf mee kunnen doen met het programma.

De volgende stap is dat lezers of kijkers actief mee gaan doenbij het maken van de inhoud. Ralph Stam: „Media die bijvoorbeeld talentvolle studenten van de kunstacademie de beste foto’s uit hun archief laten selecteren, of brainstormsessies organiseren met jongeren voor nieuwe programma’s.”

Het is afwachten of de aanhoudende moderniseringsgolf de oplagedaling daadwerkelijk kan indammen.