Maleisië was reageerbuis voor winkelketen Aeon

China and Japan. Maps from NASA imagery Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep. Onze correspondenten praten je bij.

Dertig jaar geleden breidde Aeon uit naar Maleisië. Nu wil de Japanse warenhuisketen de rest van Zuid-Oost Azië veroveren, schrijft Asia Nikkei Review.

Aeon hoopt hiermee de inkomsten de komende drie jaar te verdubbelen naar 500 miljard yen (3,61 miljard euro). De diverse markt in Maleisië was voor de keten een unieke kans om zich in de regio te verdiepen en een divers business model in elkaar te zetten. Het land heeft zo’n dertig miljoen inwoners met verschillende achtergronden: 68 procent is van origine Maleisiër, 24 procent Chinees en 7 procent Indiër. Door op lokaal niveau het assortiment aan te passen aan inkomen en geloof (sinds 2012 verkoopt Aeon halal-voedselproducten) weet het bedrijf wat elke bevolkingsgroep aantrekt.

In juni opende Aeon de eerste winkel in Cambodja. Daar richt de keten zich voornamelijk op de verkoop van goedkope producten, net zoals op het Maleisische platteland. Volgend jaar hoopt het Japanse bedrijf de markt in Indonesië te betreden. Volgens Asia Nikkei Review zullen concurrenten van Aeon - die ook in de regio willen uitbreiden - hun succes of falen scherp in de gaten houden.

Volkswagen laat concurrenten achter zich in China

Volkswagen doet het goed in China, meldt de South China Morning Post. De compacte auto’s van de Duitse fabrikant zijn de best verkopende in het land.

Met een marktaandeel van 24 procent tegen 21 procent vorig jaar spreken critici van een consolidatie van Duits vakmanschap op het vasteland. Volkswagen verkocht afgelopen jaar meer auto’s dan 25 lokale automerken samen. Chinese zakenexperts houden er nu al rekening mee dat van die 25 er een groot deel ten onder gaat in de strijd tegen Volkswagen en andere Europese concurrenten.

Het is opvallend dat Volkswagen zo goed presteert in China, merkt de South China Morning Post op. De marktaandelen van Japanse, Amerikaanse en Zuid-Koreaanse autofabrikanten groeiden het afgelopen jaar helemaal niet.

Nieuwe maatregelen China om economie te stimuleren

De Chinese centrale bank geeft de vijf grootste banken van het land een kapitaalinjectie van 500 miljard yuan (63 miljard euro), meldt The Wall Street Journal op basis van ingewijden. Dit moet de kwakkelende economie, de op een na grootste van de wereld, stimuleren tot groei.

De mogelijke kapitaalinjectie - in de vorm van een kortlopende lening - laat volgens de zakenkrant zien dat Beijing serieus is met de plannen om de stagnerende economische groei voorzichtig aan te pakken. Een alternatief voor de lening, het verlagen van de rente, wordt door functionarissen gezien als een te bot instrument dat de economische problemen zou verergeren.

Deze meest recente interventie van de Chinese centrale bank komt na de bekendmaking van slechte economische cijfers van augustus. Afgelopen week werd duidelijk dat de industriële productie in China sinds de financiële crisis niet zo laag is geweest. Dat betekent dat eerdere pogingen om de Chinese economie weer op de rails te krijgen nog niet geholpen hebben.