Libelle opent een eigen winkel. Maar waarom?

Foto ANP

Een fröbelcursus, een mini-concert van Alain Clark of een sessie chocolade proeven. Libelle opent vandaag zijn eerste pop-up winkel, het Libelle Beach Café in Haarlem. Zo wil het oudste vrouwenblad van Nederland - dat het imago heeft van een wat tuttig breiblad - de dalende oplage keren: van 433.239 exemplaren (eerste kwartaal van 2011) naar 354.069 (eerste kwartaal van 2014).

Maureen Belderink, adjunct-hoofdredacteur van Libelle:

“We zoeken andere manieren om onze lezers te bedienen. Daar hoort fysiek contact bij.”

Producten in de winkel - Body Shop-zeep, Dolcis-schoenen, of La Ligna-blazers - worden geleverd door partners van Libelle. Die betalen om in de winkel te liggen én de media-aandacht in het blad, op de website, en op sociale media, aldus Belderink.

Ook workshops, tv-programma’s

Het damesblad doet meer. Neem de Libelle Academy, met workshops ‘meubelstofferen’ of ‘creatief inpakken’. De jaarlijkse Libelle Zomerweek, waar lezeressen landelijke politici kunnen ontmoeten. En deze week was voor het eerst op SBS 6 een kokende Libelle-lezeres te zien in een kookprogramma. Het duurt zeven minuten en wordt gesponsord door Natures Pride, leverancier van exotische groenten en fruit.

Media boren steeds meer kanalen aan om zichzelf uit te bouwen als merk. Sanoma nam SBS Broadcasting over in 2011. Daarom heeft behalve Libelle ook AutoWeek nu een programma op SBS6: AutoWeek BigBoys.

VTWonen is eind deze maand aan de beurt. Andere Sanoma-merken die wellicht binnenkort ook televisietje gaan spelen zijn Beau Monde en NU.nl.

Ralph Stam, Lector Crossmedia Business aan de Hogeschool Utrecht:

“Beleving is cruciaal geworden, meedoen net zo. Dat moeten media aanbieden”.

Zoals de Libelle-lezeres die de hoofdrol in het kookprogramma speelt dus. Of LINDA-lezeressen die producten mogen testen en daarover hun mening kunnen geven, in het LINDA.Lab.

Andere voorbeelden: het “verenigingshuis” dat de Avro en de Tros openden in het voorjaar, in Amsterdamse Vondelpark. Of de “thuiscoach-app” van The Voice, waardoor kijkers zelf mee kunnen doen met het programma.

De volgende stap is dat lezers of kijkers actief mee gaan doen in het creëren van de inhoud. Stam:

“Media die bijvoorbeeld talentvolle studenten (van de kunstacademie) de beste foto’s uit hun archief laten selecteren, of brainstorm sessies organiseren met jongeren voor nieuwe programma’s, om maar wat te noemen.”

Constant vernieuwen en crossmediaal werken - het zijn codewoorden geworden in tijdschriftenland. Met name bij Libelle-eigenaar Sanoma. Maar of de aanhoudende moderniseringsgolf de dalende oplages daadwerkelijk in kan dammen, lijkt onwaarschijnlijk. Vooral bij Libelle en haar vergrijzende lezerspubliek.