Leuk die vrouwelijke eigenschappen, maar je kunt beter met de mannen meedoen

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhouders­vergaderingen, product­presentaties of vrijdagmiddag­borrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Carrière-advies voor vrouwen.

Wie: Mabel Duchossoy en Crystal Kwee – de oprichters van How to be a Business Woman, een platform voor zakenvrouwen.

Na veertien jaar een Zuidas-baan te hebben gehad, hielden Mabel Duchossoy en Crystal Kwee het voor gezien. Reden: teveel grijze mannen in pakken, haantjesgedrag, snelle jongens. Doodvermoeiend, vonden ze. Duchossoy: “Ik was constant bezig een rol te spelen.” Kwee knikt. Ze werkten beiden bij recruitmentbureau Michael Page, maakten deel uit van de board of directors en het senior management. En namen ongeveer gelijktijdig ontslag. Om voor zichzelf te beginnen – samen ‘How to be a Business Woman’ op te zetten. Een coachingsprogramma voor (het bedrijfsmotto) ‘Vrouwen die de grootsheid in zichzelf willen ontdekken’.

Kapot aan het eind van de dag

Dat zit zo. Duchossoy: “Mannen en vrouwen hebben beiden masculiene én feminine eigenschappen in zich. In de zakenwereld staan masculiene waarden vaak bovenaan: assertief zijn, snel, hard. Als je je zo gedraagt, krijg je de meeste waardering.” Kwee: “Voor de typisch vrouwelijke eigenschappen is veel minder ruimte. Dat je intuïtief bent, of gericht op het vinden van consensus: leuk. Maar verder kun je maar beter gewoon met de mannen meedoen. En ben je aan het eind van de dag dus helemaal kapot.”

Tijdens coachingsweekenden leren ze vrouwen ‘in hun kracht te staan’. Kwee: “We zeggen juist niet: zó gedraag je je als een harde zakenvrouw. Maar: wat ben je nu eigenlijk écht.” Het antwoord: zacht. “Vervolgens vragen we ze wat ze echt belangrijk vinden”, zegt Kwee. “Oog voor de medemens, is dat vaak - iets goéds doen voor een ander.”

Later ook voor mannen

En wat kunnen de Zuidasvrouwen daar dan mee? “Die worden zich bewuster van hun omgeving”, gaat Duchossoy verder. Handige kennis om weer mee terug de boardroom in te gaan? Diep gezucht. “We geven toe, er moet eigenlijk een hele omslag plaatsvinden in de bedrijfscultuur. Ook mannen zouden eens bij zichzelf te rade moeten gaan. En vervolgens zouden mannen en vrouwen eens met elkaar moeten praten: waarom doen ze mee aan die harde, gesjeesde manier van zakendoen?”

Nergens voor nodig, vinden Kwee en Duchossoy – die hun coachingsprogramma’s uiteindelijk ook aan zakenmánnen willen aanbieden. “Maar eerst even de vrouwen. We kunnen niet alles tegelijk.”