‘Facebook ontwikkelt geheime app voor echte privacy’

Earth maps courtesy of NASA: http://visibleearth.nasa.gov/ Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Worstel jij ook zo met de privacy-instellingen van Facebook? Geen nood, het sociale netwerk ontwikkelt een speciale app die gestoei hiermee tot een ding van het verleden moet maken. Althans dat fluisteren verschillende bronnen aan TechCrunch.

Het geheime project van Facebook heet ‘Moments’ en zou op dit moment getest worden. TechCrunch waarschuwt dat het bedrijf wel vaker apps ontwikkelt die niet op de markt gebracht worden. Dat mag de voorpret echter niet drukken. Moments ziet er een stuk gebruiksvriendelijker uit dan de huidige privacy-instellingen. De app werkt simpel: Moments geeft verschillende groepen als tegels weer - bijvoorbeeld ‘vrienden’ of familie - door een van deze te selecteren kunnen statusupdates of foto’s simpel en snel alleen met die groep gedeeld worden.

De lancering van een app als Moments zou goed kunnen uitpakken voor Facebook. Het bedrijf ligt al jaren (on)terecht? onder vuur om de steeds veranderende en moeilijker wordende privacy-instellingen. Om maar te zwijgen van de lancering van het ‘vreselijke’ maar ‘onmisbare’ Facebook Messenger afgelopen zomer.

Taxi’s worden underdog door Uber en gehandicapten zijn de dupe

Het verhaal van Uber en Lyft die het opnemen tegen de taxibranche is niet langer het verhaal van David tegen Goliath, schrijft Valleywag. De afgelopen twee jaar reden taxi’s in San Francisco 65 procent minder ritjes door de ‘marktverstorende’ apps. Dat maakt de ouderwetse gele voertuigen inmiddels tot de underdogs.

Om het bovengenoemde percentage in aantallen uit te drukken: het gemiddelde aantal ritjes van taxi’s per maand daalde van 1424 (maart 2012) naar 504 (juli 2014). Op zich geen probleem voor mensen die een smartphone hebben en kunnen omgaan met een app. Maar volgens The Examiner trekken invaliden en mensen met een handicap aan het kortste eind.

Want de reguliere taxichauffeurs willen niet meer investeren in het dure programma om hun wagens toegankelijk te maken voor passagiers met een beperking. Er moet geld verdiend worden, dus willen taxichauffeurs liever geen extra tijd kwijt aan het neerzetten van een rolstoelplank. Bij sommige Uber-chauffeurs hoeven gehandicapten ook niet aan te komen blijkt uit deze slechte verhalen. San Francisco is daarom naarstig op zoek naar een oplossing voor de problemen in de taxibranche. Het is te hopen voor de stad dat die oplossing niet nog een marktverstorende app is.

Brouwer Budweiser niet blij met huiselijk geweld binnen NFL

De brouwer van Budweiser is niet blij met de recente ontwikkelingen in de National Football League, meldt The Wall Street Journal. Anheuser-Busch InBev NV, een van de grootste sponsoren van de NFL, liet dat weten in een korte verklaring.

De bierbrouwer is ontevreden. Toen Baltimore Ravens-speler Ray Rice zijn verloofde in februari bewusteloos sloeg in een lift trad de NFL maar aarzelend op. Eerst deed het niks, schorste Rice daarna voor twee wedstrijden en zette hem pas na felle kritiek vorige week permanent op de zwarte lijst. Al denkt Forbes dat deze schorsing voor het leven contractueel niet te handhaven is, want een speler mag niet twee keer gestraft worden voor ‘conduct detrimental to the integrity of, or public confidence in, the game of professional football’. Maar de NFL raakte ook afgelopen week in opspraak door Adrian Peterson van de Minnesota Vikings. Hij zou afgelopen zomer zijn vierjarige zoon mishandeld hebben met een stok.

De sponsordeal van Anheuser-Busch InBev NV is zo’n vijftig miljoen dollar waard. De bierbrouwer heeft wel al aangegeven de samenwerking niet stop te willen zetten. De verklaring van het bedrijf, de grootste sponsor van de NFL, is echter wel een serieus teken dat de liga de hand in eigen boezem moet steken wat betreft kwalijk gedrag van spelers en in het bijzonder huiselijk geweld. Hierin wordt Anheuser-Busch InBev NV gesteund door sponsors VISA, Campbell Soup en Procter & Gamble die al eerder de NFL opriepen tot actie.