Actie Wakker Dier is te succesvol

De ‘Liegebeestverkiezing’ van stichting Wakker Dier is aan eigen succes ten onder gegaan. Oorspronkelijk zouden mensen tot aankomende nacht kunnen stemmen op het grootste ‘liegebeest’ van Nederland, het bedrijf dat de meeste misleidende praatjes op „foute producten” zet. Maar, zo schrijft Wakker Dier in een vanochtend verspreid persbericht, voor de deadline was verstreken „buitelden de kandidaten over elkaar heen om van de nominatie af te komen”.

Een van de genomineerden die beterschap beloofde was Jan Pannenkoek. Het merk was genomineerd vanwege „blije dierenplaatjes” terwijl het bedrijf „niet kon aangeven hoe het gesteld was met de koeien, kippen en varkens die het spek, de eieren en de melk leveren”. Voor de verkiezingsperiode afliep, zegde Jan Pannenkoek toe in de komende maanden over te schakelen van scharrelei op vrije-uitloopei, en van spek van industrievarkensvlees op vlees met twee sterren van het Beter Leven-keurmerk.

Ook Coop (gebraden kipfilet), Valess (vleesvervangers) en John West (vispaté) kondigen aan stappen te nemen om het dierenwelzijn te verbeteren.

En zo was er ineens geen sprake meer van een verkiezing: „Het ene na het andere Liegebeest viel af, waardoor er nu nog maar één over is: de overduidelijke winnaar.” De enige die níét van zijn nominatie probeerde af te komen was supermarkt Plus. Dus kreeg de Goudse kaas van Plus de Liegebeest Trofee. Volgens Wakker Dier doet Plus alsof de melk „afkomstig is van een koe die in de wei loopt met haar kalf”. Maar dat de koe in een weiland loopt is geenszins gegarandeerd en de kalfjes worden direct na geboorte bij de koe weggehaald.

Voor de actieclub zijn de beloften en toezeggingen van de bedrijven weer een overwinning. Straks is niet alleen de Liegebeestverkiezing overbodig, maar ook Wakker Dier zelf.